بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۶۲ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۶۲ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
خدمات هتلداری و تصدی غرفه های نمایشگاهی از مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشند.
به پیوست تصویر رای هیات تخصصی اقتصادی، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری به شماره 9809970906010153 مورخ 1398/05/01 مبنی بر رد خواسته ابطال بند (8) بخشنامه شماره 31091 مورخ 1388/12/26 قانون مالیات بر ارزش افزوده، که مقرر می دارد:
«برمبنای ماده 1 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون میباشد و مطابق ماده (5) همان قانون، ارائه خدمات در این قانون به استثنای موارد مندرج در فصل نهم، انجام خدمات برای غیر در قبال ما به ازاء میباشد و براساس ماده (8) قانون مذکور نیز اشخاصی که به عرضه کالا و ارائه خدمت و واردات و صادرات آنها مبادرت مینمایند، به عنوان مودی شناخته شده و مشمول مقررات این قانون خواهند بود. نظر به اینکه انجام خدماتی از قبیل هتلداری و تصدی غرفههای نمایشگاهی در قبال ما به ازاء صورت میگیرد، در نتیجه مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده میباشد، بنابراین بند (8) بخشنامه شماره 31091 مورخ 1388/12/26 معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور که براساس آن معافیت های موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده قابل تسری به خدمات فوق دانسته نشده، لذا مغایر قانون و خارج از اختیار نبوده به استناد بند «ب» ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رأی به رد شکایت صادر و اعلام میکند.» جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می گردد.
——————————–توضیحات در مورد بخشنامه صادره ———————–
مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی است اینجا کلیک کنید.
بهطور کلی بر اساس قانون، هتلداران باید ۲ نوع مالیات پرداخت کنند؛ مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد. بر اساس مصوبهای که سال ۱۴۰۰ تصویب شد، هتلهای یک تا سه ستاره و سایر مراکز اقامتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند. همچنین بر اساس برنامه ششم قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی، تاسیسات گردشگری که پروانه بهرهبرداری معتبر دارند، از پرداخت ۵۰ درصد از مالیات بر درآمد نیز معاف هستند.
مدتزمان اجرای این قانون رو به اتمام است و باید در برنامه هفتم مجددا تمدید شود.
انواع دیگری از مالیات از جمله مالیات بر حقوق کارکنان و مالیات بر خریدها نیز اشاره میکند که هتلها باید پرداخت کنند. همان طور که تاکنون برای حذف و کاهش مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد فعالیتهایی انجام شده، تلاش میشود در گامهای بعدی، رایزنیهایی برای کاهش مالیات بر حقوق کارمندان نیز صورت گیرد.
پرداخت مالیات توسط مراکز اقامتی بهویژه هتلهای ۴ و ۵ ستاره که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف نیستند، باعث افزایش نرخ این مراکز اقامتی میشود؛ در نتیجه این افزایش نرخ، به کاهش قدرت خرید مردم منجر میشود. حقیقت آن است که اگر هتلی از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شود، این مهمانان هستند که نرخ اقامت کمتری را پرداخت خواهند کرد. در واقع حمزهزاده معتقد است اگر هتلی مالیات کمتری پرداخت کند، مطمئنا میتواند خدمات بهتر با نرخ کمتر به مسافران ارائه دهد.
درآمدهای مالیاتی کجا هزینه میشوند؟
بر اساس قانون، درآمدهای مالیاتی به خزانه واریز میشود و سپس برای توسعه زیرساختهای گردشگری و سایر زیرساختها تقسیم و برنامهریزی خواهند شد. اما آیا عملاً درآمدهای مالیاتی گردشگری در توسعه زیرساختهای این صنعت صرف میشوند؟
رییس جامعه هتلداران ایران معتقد است از درآمدهای مالیاتی برای توسعه زیرساختها استفاده میشود، اما بسیار ناقص! در واقع سازوکار دقیقی برای استفاده از درآمدهای مالیاتی در توسعه زیرساختها وجود ندارد. او خاطرنشان میکند که در سطح کشور یک تعریف کلی برای توسعه زیرساختهای کشور از طریق مالیاتها وجود دارد، اما هیچ طبقهبندی خاصی وجود ندارد که درآمد مالیاتی گردشگری برای توسعه صنعت سفر هزینه شود یا درآمد پزشکی برای توسعه پزشکی.
بهطور کلی وقتی کسبوکارهای گردشگری مالیاتی را پرداخت میکنند، انتظار میرود که این هزینهها صرف توسعه گردشگری در بخشهای مختلفی شود و یک سازوکار دقیق برای این امر وجود داشته باشد. بازگشت این بودجهها به چرخه گردشگری، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.