کاربرد اهرم مالی در حسابداری شرکت ها



کاربرد اهرم مالی در حسابداری شرکت ها

کسب درآمد و پیشرفت در مسائل مالی یکی از مهم ترین دغدغه های هر شخص می باشد، که همواره دغدغه سرمایه گذاری و بهترین روش و بهترین بازدهی را دارد. برای رسیدن به این هدف ابزارهای زیادی در حوزه مالی و سرمایه گذاری وجود دارد که اهرم مالی یکی از این ابزارها می باشد. یکی از ابزارهای کسب سود بیشتر از سرمایه گذاری اهرم مالی است، که هر چه درجه این اهرم بیشتر باشد ریسک سرمایه گذاری نیز افزوده می شود.

کاربرد اهرم مالی 

  1. توجیه کنندۀ تغییرات شدید سود هر سهم
  2. توجیه کنندۀ اشتباهات در پیش‌بینی سود هر سهم
  3.  اهرم مرکب شاخص ریسک کل شرکت است.


ریسک کل شرکت

ریسک کل شرکت که همان ریسک ورشکستگی است شامل ریسک تجاری و ریسک مالی است. ریسک تجاری ناشی از درجۀ اهرم عملیاتی و ریسک مالی نیز ناشی از درجۀ اهرم مالی است. تغییر هزینۀ ثابت عملیاتی و مالی منجر به افزایش نقطۀ سربه‌سر شرکت گردد، ریسک کل شرکت نیز افزایش خواهد یافت.

 

اهرم مالی

اهرم مالی می‌تواند از طریق اختیار معاملات، قراردادهای آتی، ودیعه و دیگر ابزارهای مالی ایجاد شود. اکثر شرکت ها برای تأمین مالی از بدهی استفاده می‌کنند. با این کار، شرکت اهرم مالی اش را افزایش داده و بدون نیاز به مالکان جدید، وجه موردنیاز برای توسعه عملیات تجاری شرکت تأمین می گردد. اهرم های مالی می تواند به سرمایه گذاران و به شرکت ها برای سرمایه گذاری یا اجرای فعالیت‌های عملیاتی کمک ‌کند، اما ریسک بزرگ‌تری نیز به همراه دارد.

زیان احتمالی فردی که از اهرم برای سرمایه گذاری استفاده می کند و سرمایه گذاری آن برخلاف میل و پیش‌بینی او باشد، بسیار بزرگ‌تر از زمانی می‌شود که فرد از اهرم استفاده نمی‌کرد. به عبارتی اهرم، سود و زیان بالقوه را بسیار بیشتر می‌کند. امروزه شرکت ها برای تولید ثروت سهامدارانشان از اهرم استفاده می کنند، حال اگر در انجام این کار با شکست مواجه شوند،  هزینه بهره وام دریافتی و ریسک اعتباری ناشی از آن، ارزش سهام شرکت و درنتیجه ثروت سهامداران را نابود خواهد کرد.

 

اهرم مالی چیست؟

اهرم مالی که به عنوان اهرم یا معامله در دارایی شناخته می شود، به استفاده از بدهی برای به دست آوردن دارایی های اضافی اشاره دارد.

استفاده از اهرم مالی برای کنترل مقدار بیشتری دارایی (با وام گرفتن پول) باعث می شود بازده سرمایه گذاری نقدی مالک افزایش یابد. یعنی با اهرم مالی:

افزایش نرخ دارایی منجر به سود بیشتر نقدینگی مالک می شود، درصورتی که نرخ بهره وام کمتر از نرخ افزایش ارزش دارایی باشد. کاهش ارزش دارایی ها منجر به ضرر بیشتر وجه نقد مالک می شود.

 

به عبارات دیگر:

    اهرم مالی استفاده از پول قرض گرفته شده (بدهی) برای تأمین مالی خرید دارایی است با این انتظار که درآمد یا سود سرمایه از دارایی جدید بیش از هزینه وام گرفتن باشد.

 در بیشتر موارد، تأمین کننده بدهی محدودیتی را در میزان آماده بودن برای پذیرش قرار می دهد و محدودیتی را در میزان اهرم اعطای آن نشان می دهد. در مورد وام با پشتوانه دارایی، تأمین کننده مالی از دارایی به عنوان وثیقه استفاده می کند تا زمانی که وام گیرنده وام را بازپرداخت کند. در مورد وام جریان نقدینگی، از اعتبار عمومی شرکت برای پس گرفتن وام استفاده می شود.

مرکز مالی اقتصادی همت تراز با دارا بودن کلیه مدارک حرفه ای در زمینه حسابداری معتبرترین مراکز مشاوره در زمینه‌های مالی، مالیات، حسابداری و … محسوب می‌شوند این مرکز با دارا بودن کارشناسان و متخصصان زبده و کاربلد آماده ارائه خدمات هرچه بهتر به شما عزیزان می باشند. شما می‌توانید سوالات و ابهامات خود در زمینه مفاصا حساب را با کارشناسان ما به شماره تماس 09140405012 در میان بگذارید.

کاربرد اهرم مالی در حسابداری شرکت ها

انواع اهرم مالی کدامند؟

انواع اهرم :

  1.   اهرم عملیاتی
  2.  اهرم مالی
  3. اهرم مرکب
  •  اهرم عملیاتی :

اهرم عملیاتی ناشی از هزینه های ثابت عملیاتی می باشد. مانند: تبلیغات، استهلاک اموال و دارایی ها، بیمه و …

اهرم عملیاتی نشان می دهد که با تغییر 1% در فروش شرکت، سود عملیاتی (سود قبل از بهره و مالیات EBIT)   چه میزان یا چند درصد تغییر خواهد کرد. به معیاری که این تغییرات را می سنجد اهرم عملیاتی می گویند.

به میزانی که درجه اهرم عملیاتی بالاتر باشد، خطر احتمالی ناشی از پیش‌بینی ریسک هم بیش‌تر می‌شود. به این معنی که اگر یک خطای نسبتاً کوچک در پیش‌بینی فروش رخ دهد، می‌تواند به‌صورت خطاهای بزرگی در محاسبه جریانات نقدی شرکت، خود را نشان دهد. نقطه مقابل این گفته برای شرکت هایی با اهرم عملیـاتی کم‌تر صادق است. در کسب و کاری که محصولات بسیار زیادی در سال به فروش می‌رساند و هر محصول سهم کمی در پرداخت برای هزینه های ثابت دارد، آینده شرکت وابسته به حجم فروش و تک‌تک محصولات تولیدی نیست. به‌طور نمونه، فروشگاه‌های مواد غذایی به‌طور قابل‌توجهی کمتر از نمایندگی خودروهای لوکس و گران قیمت اهرم عملیاتی دارند.

  • اهرم مالی (DFL ):

درصد تغییرات در سود خالص نسبت به درصد تغییرات در سود عملیاتی را بررسی می کند. درجه اهرم مالی نشان دهنده ی درصد تغییرات سود خالص و سود عملیاتی می باشد:

  •  اهرم مرکب :

معیاری برای سنجش تاثیر هزینه های ثابت مالی و عملیاتی در سود خالص و بازده سهامداران است به عبارتی رابطه بین فروش و سود خالص و سود هرسهم را بررسی می نماید:

نتیجه گیری:

افراد با استفاده از اهرم مالی ریسک سرمایه‌گذاریشان را بالاتر می‌برند. شرکت‌ها نیز می‌توانند برای تامین مالی خود را مقروض کنند تا با اینکار ریسک مالی شرکت را افزایش دهند. حال اگر شرکت از این سرمایه گذاری بازدهی بالایی بدست بیاورد و این بازدهی از هزینه بهره و وام و بدهی بیشتر باشد، برای شرکت بسیار خوب است. اما اگر عکس این قضیه اتفاق بیافتد شرکت را با بحران مالی رو به رو می‌شود. به طور کلی استفاده از اهرم می‌تواند برای فرد یا شرکت مفید باشد اما در صورتیکه با دانش و آگاهی کامل از آن استفاده

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
03136640167