نکات کلیدی در ارائه صورت های مالی به مشتریان



نکات کلیدی در ارائه صورتهای مالی به مشتریان

ارائه صورتهای مالی به مشتریان: مهم‌ترین نکته برای تهیه صورتهای مالی آشنایی با اجزای صورتهای مالی و چگونگی محاسبه این اجزا بر اساس اطلاعات موجود حسابداری است. در واقع صورتهای مالی از محاسبه اقلام خاص هر صورت مالی و قرار دادن این اقلام همانند فرم نمونه صورتهای مالی ارائه شده توسط سازمان حسابرسی تهیه می‌شود.

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند که در این مقاله به نکات کلیدی در ارائه صورتهای مالی به مشتریان می پردازیم:

صورت مالی

صورت مالی یک گزارش برون‌سازمانی یا درون‌سازمانی  است که توسط شرکت ‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی ارائه می‌شود که دربردارنده جزئیات فعالیت اقتصادی سازمان یا واحد اقتصادی مانند سود و زیان، حقوق صاحبان سهام، دارایی ها و بدهی ها و از این دست است. صورت ‌های مالی گزارش‌های استانداردی از وضعیت مالی شرکت در یک دوره مشخص هستند. در طول سال‌های گذشته رشد بنگاه‌های اقتصادی و نیاز مدیران هر شرکت به اطلاعات مالی برای بررسی و اتخاذ تصمیم، تولید و ارائه اطلاعات مالی بیش از گذشته اهمیت خود را نشان داده است.

صورت های مالی به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • صورتهای مالی جداگانه
  • صورتهای مالی مجموعه (تلفیقی)

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

فرآیند تجزیه و تحلیل صورت های مالی یک شرکت به منظور اهداف آگاهی از وضعیت مالی و تصمیم‌گیری و سلامت کلی سازمان انجام می‌شود. در صورت های مالی اطلاعات مالی را ثبت می‌کنند و باید از طریق تجزیه و تحلیل صورتهای مالی ارزیابی شوند تا به چیزی مفید برای سرمایه‌گذاران، مدیران و سهامداران تبدیل شوند.

انواع تحلیل صورت های مالی 

اما نحوه تجزیه و تحلیل صورت های مالی بسته به نوع تحلیلی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. در ادامه یاد می‌گیرید که سه نوع تحلیل صورت های مالی (تحلیل افقی، تحلیل عمودی تجزیه و تحلیل نسبت) وجود دارد. هر یک از این ابزارها به تصمیم‌گیرندگان اطلاعات خوبی درباره‌ی نحوه عملکرد شرکت می‌دهند.

  • تجزیه و تحلیل افقی، مقایسه عملکرد کسب وکار، سازمان یا شرکت در طول زمان است. سرمایه‌گذاران از روندهای عملکرد برای پیش‌بینی عملکرد آینده استفاده می‌کنند.
  • تجزیه و تحلیل عمودی، عملکرد شرکت را با یک عدد پایه مقایسه می‌کند. از این نظر، تحلیل عمودی مانند ارزیابی وضعیت موجود است.
  • تجزیه و تحلیل نسبت رایج‌ترین شکل تجزیه و تحلیل صورت های مالی است. در تجزیه و تحلیل نسبت، حساب های صورت های مالی مختلف با هم مقایسه می‌شود. به عنوان مثال، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، بدهی شرکت را با مجموع حقوق صاحبان سهام مقایسه می‌کند. این نسبت به صورتی معکوس نشان می‌دهد که ارزش دارایی سرمایه‌گذاران پس از  کسر تمام بدهی‌ها چقدر است؟

تجزیه و تحلیل نسبت فقط به صورت افقی برای ترسیم روندهای درون شرکت استفاده نمی‌شود بلکه  از آن می‌توان برای مقایسه‌ شرکت‌های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، یک شرکت بزرگ و کوچک را نمی‌توان بر اساس ارزش خالص ریالی مقایسه کرد و به جای آن از نسبت‌ها استفاده می‌شود.

مراحل تجزیه و تحلیل موثر صورت های مالی

همه‌ی سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان از صورت های مالی برای سنجش عملکرد شرکت و کمک به پیش بینی عملکرد آینده و تصمیم گیری‌های مالی خود استفاده می‌کنند. بطور کلی شش مرحله برای تجزیه و تحلیل مؤثر صورت های مالی وجود دارد.

اول : ویژگی اقتصادی صنعت خود را شناسایی کنید.

دوم: استراتژی های شرکت را شناسایی کنید

سوم: کیفیت صورت های مالی شرکت را ارزیابی کنید

چهارم: سودآوری و ریسک‌های اخیر را تحلیل کنید

پنجم : صورتهای مالی پیش‌بینی شده را آماده کنید

ششم : شرکت را کاملا ارزیابی کنید

 

صورت های مالی

انواع صورت‌های مالی حسابداری

در زیر با انواع صورت های مالی حسابداری آشنا خواهیم شد : 

  1.  ترازنامه
  2. صورتحساب سود و زیان
  3. صورت حساب سود و زیان جامع
  4. صورت گردش وجوه نقد
  5. صورت سرمایه و حقوق مالکانه
  6. صورت مالی میان دوره ای

شماره‌های ۱ الی ۴ مهمترین صورت‌های مالی هستند که به آن‌ها “صورت‌های مالی اساسی “ اطلاق می‌شود.

نکات کاربردی در ارائه صورت های مالی

اطلاعاتی که در گزارش‌های گوناگون به ثبت می‌رسند، باید طبقه بندی شده باشند تا امکان اخذ تصمیم برای آن‌ها وجود داشته باشد.

شما باید برخی از انواع صورت مالی را بصورت کامل و با در نظر گرفتن تمامی مسائل ارائه دهید، این موارد شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، سود و زیان جامع و جریان وجوه نقد می‌شوند.

توجه داشته باشید که در ارائه این مطالب، هیچگونه افشاگری حسابداری ذکر نشود، چراکه این شیوه یکی از شیوه‌های نامناسب به کارگیری استانداردهای لازم به حساب می‌آید.

صورت های مالی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، باید به‌صورت دوره‌ای تهیه و ارائه شوند، مگر در مواقعی که مدیریت شرکت قصد توقف عملیات خود را داشته باشد.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

مبنای تنظیم و ارائه صورت های مالی بر اساس تعهدی تنظیم شده است، دقت کنید که  این مورد برای گزارش‌های مربوط به جریان وجوه نقد کاربرد ندارد.

تمامی اقلام و مواردی که از اهمیت بالا برخوردار هستند باید در متن صورت های مالی به ثبت برسند، اما موارد کم اهمیت را می‌توانید به‌صورت یک مجموعه ارائه دهید و نیازی به ارائه جداگانه برای آن‌ها نیست. دقت داشته باشید که اقلام مهم به مواردی گفته می‌شود که افشا شدن یا نشدن آن‌ها در تصمیم گیری مصرف کننده، تاثیر داشته باشد.

دارایی و بدهی ‌هایی که در صورت های مالی به ثبت می‌رسند، نباید با یکدیگر تهاتر شوند، تهاتر به معنی این است که دارایی یک شخص به عنوان بدهی به شخص دیگر پرداخت نشود، مگر در مواردی که این کار طبق استانداردها مجاز اعلام شوند. طبق استانداردها تهاتر دو یا چند قلم تنها زمانی بلامانع است که توان شرکت و موسسه برای تسویه حساب تضمین شده باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی صورتهای مالی باید براساس استانداردهای حسابداری گزارشگری مالی تهیه شده و کلیه اطلاعات مالی  و موارد مهم و تاثیر گذار بر تصمیم گیری استفاده کنندگان از صورت های مالی را در بر بگیرد. شما می توانید از طریق تماس با مرکز مالی اقتصادی همت تراز مشاوره مالیاتی رایگان دریافت کنید و تخصصی ترین خدمات مالیاتی را زیر نظر برترین کارشناسان مالیاتی دریافت نمایید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012