نامه شماره 230/37598/د مورخ 1400/06/31



خدمات مالیات در اصفهان

بررسی تراکنش های بانکی سال ٩٨ اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد اظهارنامه مستلزم تهیه اظهارنامه برآوردی برای مودیان مذکور می باشد.
گردش بستانکار کمتر از ۵٠ میلیارد ریال که تاکنون رسیدگی نشده مشمول حسابرسی نمی باشند.
در این ابلاغیه آمده است : 
 
تراکنش های بانکی سنوات ۱۳۹۵ لغایت ۱۳۹۸ با جمع گردش بستانکار بررسی و پالایش شده سالانه کمتر از ۵ میلیارد تومان که تاکنون مورد رسیدگی واقع نشده اند ، مشمول حسابرسی و رسیدگی مالیاتی نمی باشد.
 
تراکنش های بانکی سال ۱۳۹۸ مربوط به مودیان با ریسک بالا (که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۸ آنها جهت رسیدگی در انباره حسابرسی بارگزاری شده ) بدون درنظر گرفتن حد آستانه (۵ میلیارد تومان ) در رسیدگی در اظهارنامه مالیاتی مودیان لحاظ گردد.
 
تراکنش های بانکی سال ۹۸ اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد اظهارنامه، مستلزم تهیه اظهارنامه برآوردی برای مودیان مذکور می باشد، لذا ادارات کل امور مالیاتی تا زمان تعیین تکلیف نحوه تولید اظهارنامه برآوردی سال ۱۳۹۸ از ورود به امر رسیدگی این قبیل موارد اجتناب نمایند.

 

—————————–توضیحات در مورد بخشنامه صادره ——————————————

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

بی‌تردید امروزه رسیدگی به تراکنش های بانکی برای شما هم به عنوان یک مؤدی حقیقی یا حقوقی که دارای کسب و کار کوچک یا بزرگ هستید یا حتی فارغ از اینکه صاحب کسب و کار هستید یا نه، به عنوان یک دغدغه‌ مطرح می‌باشد؛ چرا که عدم امکان دریافت یا جمع‌آوری و طبقه‌بندی اسناد و مدارک قابل اتکا در زمان معاملات تجاری باعث شده است تا امروز نگران سوءظن سازمان امور مالیاتی و دریافت ابلاغیه به منظور مراجعه برای بررسی تراکنش های بانکی نزد ممیز مالیاتی باشید. قاعدتاً این موضوع دغدغه‌ای جدی برای شماست که چطور ثابت کنید گردش بانکی شما اصلاً درآمد یا در راستای روابط تجاری نبوده است و در قبال آن متحمل هزینه‌های تجاری و تبلیغاتی شده‌اید. اما شما برای ادعای خود اسناد و مدارک مدون و قابل اتکایی برای ارائه به سازمان امور مالیاتی در دست ندارید و در نتیجه ادعای شما مردود شمرده خواهد شد و سازمان امور مالیاتی، مالیات بر درآمد شما را بر مبنای مجموع گردش بستانکاری حساب‌های بانکی لحاظ می‌فرماید. امروزه بهترین راه‌حل برای شما آگاهی از آخرین دستورالعمل رسیدگی به تراکنش های بانکی است که ما در این مقاله به تشریح مبنای رسیدگی به تراکنش های بانکی و بررسی موجه بودن یا نبودن نگرانی‌های شما می‌پردازیم.

نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی

با توجه به اهمیت نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی توسط  ممیزین مالیاتی، سازمان دستورالعملی صادر کرد تا با نظر به اینکه قطعاً تمام واریزی‌های بانکی (گردش بستانکاری) دلیلی بر درآمد مؤدی نیست، تراکنش های بانکی مؤدیان پالایش شود و در صورتی‌که میزان تراکنش های بانکی نامشخص یا مشکوک بیشتر از حد نصاب باشد، از مؤدی دعوت می‌گردد تا با ارائه برگ تشخیص برآوردی به ایشان، نسبت به رفع ابهام از موارد نامشخص اقدام نماید. اما نکته حائز اهمیت الزام به آگاهی مؤدیان از نحوه برخورد با فرایند رسیدگی به تراکنش های بانکی است که مؤدیان در در زمان مراجعه به سازمان امور مالیاتی در کمال آرامش لوح فشرده‌ی حاوی تراکنش های نامشخص را دریافت می‌کنند و طی یک ماه مهلت دارند تا نسبت به مشخص کردن مواردی که مشمول مالیات نیست، به‌علاوه ارائه مستندات لازم به منظور مشخص شدن تراکنش های بانکی مشکوک اقدام کنند و درخواست رسیدگی مجدد را داشته باشند.

دستورالعمل رسیدگی به تراکنش های بانکی

طبق بخشنامه 200/99/16، به‌عنوان دستورالعمل رسیدگی به تراکنش های بانکی ،برخی از مبادلات مالی جنبه درآمدی ندارند؛ از جمله واریز و برداشت‌های مربوط به اعضای هیات‌مدیره و سهامداران (در صورت ثبت در دفاتر)، دریافت‌ها و پرداخت‌های حق شارژ، دریافت و پرداخت به بستگان، تسهیلات بانکی، انتقال بین حساب‌های شخصی یا حساب شرکا، تنخواه‌داری با تأیید کارفرما، مبادلات مالی تحت عنوان قرض یا ودیعه، خسارت دریافتی از بیمه، گردش مالی ناشی از واسطه گردی به شرطی که درآمد نباشد، درآمدهایی که مالیات آنها پرداخت شده است، مثل درآمد حاصل از فروش ملک یا فروش سهام و واریزی‌های کمتر از 15 میلیون تومان اشخاص حقیقی برای قبل از سال 1395، که در ادامه به تشریح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

رسیدگی به تراکنش های بانکی قبل از سال 95

طبق قانون، مهلت رسیدگی به تراکنش های بانکی قبل از سال 95 تا 5 سال بعد از پایان سال مالی است؛ به طور مثال، اگر شما در سال 95 تراکنش بانکی مشکوک به درآمد داشته‌ باشید، مهلت رسیدگی به آن 5 سال بعد از پایان خرداد سال 96 است. اما طبق ابلاغیه 230/3759/د مورخ 1400/06/31 سازمان امور مالیاتی موظف است تراکنش های بانکی سال 1395 لغایت پایان 1397 را تا بهمن 1400 رسیدگی نماید و مؤدیانی که گردش بستانکاری ایشان کمتر از 5 میلیارد تومان است و تاکنون رسیدگی نشده‌اند، مشمول حسابرسی و رسیدگی مالیاتی نیستند و طبق دادنامه (رأی دیوان عدالت اداری) به شماره 140031390001511537 مورخ 1400/06/20 رسیدگی به تراکنش های بانکی سال 94 مردود است.

تراکنش های بانکی

یکی از پیامهایی که در راستای قانون مالیات بر تراکنش های بانکی در این مدت برای مودیان مالیاتی ارسال می شود با این مضمون است که مودی محترم برای شما یک پرونده مالیاتی تشکیل شده است، تا پایان ماه جاری فرصت دارید نسبت به تکمیل اطلاعات خودم اقدام کنید، در غیر این صورت دستگاه کارتخوان شما قطع خواهد شد. در این رابطه مودیان به این صورت برداشت می کنند که باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه و حسابهای خود را ارائه کنند و یا مشمول مالیات شده اند و باید بر اساس نسبتی از جمع تراکنش‌های بانکی خود اقدام به پرداخت مالیات نمایند در صورتی که سازمان امور مالیاتی صرفا با این پیام قصد بر تکمیل اطلاعات هویتی شما را دارد و تکمیل اطلاعات شما به عنوان شخصی که از کارتخوان استفاده می‌نماید، مبنایی برای مالیات ستانی نمی‌باشد؛ یا به عبارتی مالیات ستانی در قانون بر مبنای درآمد منهای هزینه های شما صورت می‌پذیرد و تراکنش های بانکی به هیچ وجه مبنایی برای محاسبه مالیات نمی‌باشد.

برای دانلود نامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012