نقش مشاوران مالیاتی در تدوین اظهارنامه مالیات



تدوین اظهارنامه مالیات

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند که در این مقاله به نقش مشاوران مالیاتی در تدوین اظهارنامه مالیات می پردازیم:

یکی از وظایف شرکت‌ها و اشخاص حقوقی در ایران، تدوین و ارسال درست و به‌موقع اظهارنامه مالیاتی است. تاخیر در ارسال یا ارسال نکردن این اظهارنامه باعث محرومیت از بخشودگی‌ها و معافیت‌های مالیاتی و اعمال جریمه معادل 30 درصد مالیات، برای مودیان حقوقی می‌شود.

ویژگی های مهم یک مشاورمالی و مالیاتی

از ویژگی های مهم یک مشاورمالی و مالیاتی خوب این است که اظهارنامه مالیاتی را در زمان معین که از قبل تعیین شده ارسال نماید. صورت های مالی را در وقت مقرر بررسی نماید. تخصص کافی، دانایی، تجربه و دانش لازم را در امور مالی و مالیاتی را دارا باشد. در انجام کارها سرعت عمل داشته و امور مالی را با دقت بررسی کند. به طور خلاصه یک مشاور مالیاتی خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • تجربه و تخصص کافی
  • دانش کافی و آگاهی در مسائل حقوقی
  • تسلط کامل بر روی قوانین مالیاتی در داخل کشور
  • سابقه کاری

مدیریت و کنترل امور مالیاتی شرکت و ارائه پیشنهاداتی در راستای کاهش بدهی‌ها و هزینه‌های مالیاتی همسو با قانون، وظیفه اصلی مشاوره مالیاتی است. مشاوران مالیاتی نکات مهم اظهارنامه و پرداخت مالیاتی در موعد مقرر را برای اشخاص یا شرکاء توضیح می دهند. این نکات، شامل اخذ کد اقتصادی، تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده، پلمپ دفاتر قانونی قبل از شروع سال مالی جدید و … می‌شود. یک مشاور مالیاتی وظیفه ی پشتیبانی مالیاتی و همچنین دادرسی مالیاتی را نیز برعهده دارد.

تدوین اظهارنامه مالیاتی

تا پیش از سال ۱۳۹۱، مودیان مالیاتی می بایست اظهارنامه‌های کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری و نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن اقدام می نمودند.

این کار، هزینه بر و زمان گیر بود. به منظور تکریم مودیان و تسهیل و تسریع فرآیند ارسال و دریافت و تحلیل اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱، در دستور کار قرار گرفت و شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه های مالیاتی اینترنتی اقدام کنید و کد رهگیری دریافت کنید. اکنون برای اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت پلمپ دفاتر  نیز، فرآیند‌ها در سامانه‌های مربوطه در بستر فضای مجازی انجام می شود.

سازمان امور مالیاتی در حال حاضر تمایل به تنظیم اظهار نامه مالیاتی به شیوه الکترونیک (اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی) و بدون مراجعه حضوری مودی را دارد. ارسال اظهارنامه به این شیوه مشروط به تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیک می باشد و کلیه مؤدیان اعم از حقوقی، حقیقی و تشکل‌های حقوقی می توانند با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir از خدمات غیر حضوری این سامانه استفاده نمایند.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

اما در نحوه انجام اظهارنامه مالیاتی اطلاعات شخص و یا شرکت باید به صورت دقیق وارد شود. از طریق پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی، فرم الکترونیکی اظهارنامه تکمیل و ارسال می‌شود.

سپس شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی فرصت دارند در فاصله زمانی که به ‌آن‌ها داده می‌شود، دفاتر قانونی شرکت خود را نیز به اداره مالیاتی ارائه کنند. درصورتی که اطلاعات به صورت صوری وارد شده باشد و دفاتر با اظهارنامه مالیاتی مطابقت نداشته باشد، ممکن است جریمه‌هایی برای آنها در نظر گرفته شود.

تدوین اظهارنامه مالیات

مراحل اصلی برای تدوین اظهارنامه مالیات

تکمیل مدارک

اولین مرحله برای تنظیم اظهارنامه فراهم کردن یک سری از مدارک می باشد که عبارتند از:

  • صورت وضعیت مالی
  • صورت سود و زیان
  • گردش حساب مواد اولیه و کالاها و محصولات
  • صورت بهای تمام شده کالاها و خدمات
  • صورت قراردادها
  • صورت درآمد ها و هزینه ها
  • شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری
  • اطلاعات هویتی شرکت
  • تراز آزمایشی کل و معین به تاریخ پایان دوره مالی
  • اطلاعات ملک اقامتگاه قانونی
  • اطلاعات مربوط به واردات و صادرات
  • اطلاعات مربوط به سیستم حسابداری
  • فهرست سهامداران و میزان سهم آنها

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

مراجعه به سایت WWW.TAX.GOV.IR و انجام پیش ثبت نام

در این مرحله باید اطلاعات اولیه اقتصادی مانند اطلاعات شعب، انبار، نمایندگی ها، اعضا، فعالیت ها، مجوزها و … را مشخص کنید.

صحت سنجی اطلاعات پیش ثبت نام

در این مرحله اطلاعاتی که وارد کردید مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت عدم وجود مغایرت تاییدیه صادر می گردد و اکانت ورود به سامانه با ارائه نام کاربری و رمز عبور ایجاد خواهد شد.

 تکمیل اظهارنامه الکترونیک

پس از ثبت نام اولیه و دریافت تایید اطلاعات باید اظهارنامه الکترونیکی را تکمیل کنید. در این قسمت اطلاعات بیشتر و جامع تری را باید درج کنید که اگر پس از بازبینی مورد تایید قرار بگیرند یک کد رهگیری برایتان ارسال می شود.

پرداخت هزینه ها

آخرین مرحله پس از ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری مربوط به پرداخت قبوض مالیاتی به صورت الکترونیک می باشد.

نتیجه گیری

مشاوران مالی و مالیاتی با توجه به تجربه و تخصص و آگاهی خود به اصول و  قوانین مالی و مالیاتی می توانند موارد فوق را به مودیان آموزش داده تا بتوانند اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان معین که از قبل تعیین شده و با اتکاء به مدارک و مستندات مثبته و قانونی ارسال نمایند و از تحمیل هزینه های مالیاتی مضاعف جلوگیری به عمل آورند . مرکز مالی اقتصادی همت تراز خدماتی از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه ارسال اظهارنامه مالیاتی، تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی ارائه می نماید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز در ارتباط باشید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
03136640167