نحوه پرداخت مالیات پزشکان چگونه است؟



مالیات پزشکان

مالیات پزشکان براساس ماده 1 قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص ( اعم از حقیقی و حقوقی ) به هر نحوی در ایران کسب درآمد داشته باشند، مشمول پرداخت مالیات هستند.

از اینرو فارغ از اینکه پزشک به صورت مجزا و  یا در مراکز درمانی و بیمارستان ها همکاری و فعالیت نماید، مشمول مالیات می باشد.

در این مقاله از همت تراز در مورد نحوه پرداخت مالیات پزشکان صحبت می شود با ما همراه باشید:

پرداخت مالیات پزشکان چگونه است؟

مالیات پزشکان با توجه به نوع فعالیت و نحوه کسب درآمد به 3 دسته، بخش بندی می گردد:

  • بخش اول مالیات بردرآمد حقوق
  • بخش دوم مالیات بردرآمد مشاغل
  • بخش سوم مالیات تکلیفی پزشکان

این نوع دسته بندی با توجه به نوع فعالیت پزشک که اگر در استخدام یک مرکز درمانی باشد به نحوی که رابطه پزشک و مرکز درمانی رابطه کارگری و کارفرمایی باشند به عنوان حقوق بگیر محسوب شده و مالیات پزشک، مالیات بر درآمد حقوق محسوب می شود.

مالیات پزشکان

نحوه پرداخت مالیات پزشکان

در این حالت پزشک همانند سایر اشخاص حقوق بگیر در مشاغل دیگر در ابتدا معافیت حقوق و دستمزد سالانه قانون بودجه سالیانه لحاظ شده و سپس براساس ماده 86  ق.م.م محاسبه می شود که در سال 1401 میزان معافیت 56.000.000 ریال ماهیانه بوده و مازاد آن تا 150.000.000 ریال ماهیانه با نرخ 10 درصد و مازاد آن تا 250.000.000 ریال ماهیانه 15 درصد مالیات محاسبه می شود و مازاد آن تا 350.000.000 ریال ماهیانه مازاد آن به نرخ 20 درصد محاسبه می گردد و بالاتر هر مبلغ با نرخ 30 درصد مشمول مالیات خواهد شد.

مورد اول :

  • در صورتی که پزشک دارای مطب بوده و اشتغال به کار باشد در این حالت بر اساس ماده 93 ق.م.م مشمول فصل مالیات بر درآمد مشاغل(بخش دوم) هست و در این حالت می بایستی براساس فعالیت خود در خردادماه سال بعد اقدام به ارسال اظهارنامه مشاغل (گروه اول،دوم یا سوم) نمایند. در این حالت برای مشاغل نیز طبق قانون بودجه هر سال یک معافیت سالیانه لحاظ می شود که در سال 1401 مبلغ آن 396.000.000 ریال می باشد و سپس براساس نرخ های مندرج در ماده 131 ق.م.م محاسبه می شود که جدول مذکور براساس بخشنامه 41/1401/200 در سال 1401 تعدیل شده است.

مورد دوم : 

  • در صورتی که پزشک در استخدام بیمارستان یا مراکز درمانی نباشد و دارای ساعت موظف جهت حضور در بیمارستان یا مرکز درمانی نباشد و به صورت پاره وقت یا پروژه ای دارای همکاری باشد؛ در این حالت آن مرکز درمانی موظف به کسر مالیات تکلیفی از پزشک مذکور بوده و براساس جزء 1 بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1401 مرکز درمانی موظفند از هر پرداخت به پزشکان مبلغ  10 درصد آن را تحت عنوان مالیات تکلیفی پزشک کسر و به حساب های معرفی شده سازمان امور مالیاتی واریز نمایند و در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان اسم آن پزشک را ارسال نمایند.

مورد سوم:

  • لازم به ذکر است مالیات تکلیفی بخشی از مالیات بر درآمد پزشکان می باشد و در زمان ارسال اظهارنامه که می بایستی مالیات بر درآمد پرداخت شود مالیات های تکلیفی را به عنوان پیش پرداخت های مالیات انجام شده طی سال لحاظ نموده و از مالیات بردرآمد همان سال کسر خواهد شد. و یک پزشک در نهایت می تواند تنها از یک معافیت (معافیت حقوق بگیری که در سال 1401 مبلغ 672.000.000 ریال با معافیت مالیات بر درآمد مشاغل که در سال 1401 مبلغ 396.00.00 ریال سالیانه می باشد) استفاده کند.

تکالیف مالیاتی پزشکان:

انجام تکالیف مالیاتی توسط پزشکان برای جلوگیری از تعلق جرائم مالیاتی حائز اهمیت می باشد، این تکالیف شامل:

  1. ثبت نام و تشکیل پرونده در نظام مالیاتی
  2. پلمپ دفاتر قانونی جهت ثبت عملیات مالی خود ( ویژه مودیان گروه اول)
  3. بایگانی اسناد و مدارک هر سال مالی و ارسال اظهارنامه مشاغل (گروه اول،دوم،سوم)
  4. 4-استفاده از پایانه های فروشگاهی و دستگاه های pos
  5. داشتن قرارداد با مراکز درمانی و رعایت قوانین و مقررات مالیاتی در آن و دریافت فیش های مالیاتی پرداخت شده توسط مراکز درمانی.
  6. ارائه فهرست کارکنان زیر نظر پزشک در سامانه حقوق سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی.

جمع بندی :

با توجه به مواردی که قسمت بالا ذکر شد،  مرکز مالی اقتصادی همت تراز با در اختیار داشتن متخصصین حوزه مالیاتی اقدام به ارائه خدمات مشاوره مالیاتی به پزشکان محترم نموده است. در صورت لزوم می توانید از طریق فرم تماس با ما با کارشناسان همت تراز ارتباط برقرار کنید تا در اسرع وقت باهاتون تماس گرفته شود. 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012