نحوه محاسبه ارزش افزوده طلا و اجرت



ارزش افزوده طلا و اجرت

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند به نحوه محاسبه ارزش افزوده طلا و اجرت می پردازیم:

ابتدا می بایست گرم طلا را در نرخ تابلو هر گرم خام ضرب کنیم. پس ازآن حاصل بدست آمده را جهت محاسبه مبلغ اجرت ساخت در نرخ اجرت ساخت ضرب می کنیم. حال برای محاسبه سود طلا فروشی می بایست ارزش طلا و اجرت ساخت را باهم جمع کنیم و در ۷% نرخ سود طلافروشی ضرب کنیم.برای محاسبه مالیات ارزش افزوده طلا می بایست معادل 10% حاصل جمع اجرت ساخت و سود طلافروشی محاسبه و از خریدار اخذ شود.

نحوه محاسبه صحیح مالیات بر ارزش افزوده طلا

مالیات بر ارزش افزوده باید بدون لحاظ کردن روی فلز طلا و فقط نسبت به سود و اجرت ساخت محاسبه شود و اگر روی ارزش کل فاکتور محاسبه شود، تخلف است.

مالیات ارزش افزوده طلا

به موجب قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر طلا با نرخ 10% فقط به اجرت ساخت و سود فروشندگان طلا تعلق می گیرد. مطابق این قانون، اصل طلا از مالیات معاف خواهد بود.

چند نوع مالیات طلا داریم؟

تمامی کالاهای موجود در بازار مشمول مالیات می گردند؛ اما به طلا چند دسته مالیات تعلق می‌ گیرد:

  • مالیات بر عایدی طلا: این مالیات دارای نرخ ۰ الی ۴۰ درصد است.
  • مالیات بر ارزش افزوده طلا: نرخ این مالیات 10 درصد است.
  • مالیات عملکرد طلافروش: نرخ این مالیات ۱۵ الی ۲۵ درصد است.

طبق آمار‌های سازمان امور مالیاتی، مالیات ۳۴ درصد طلافروشان صفر، ۲۰ درصد بین صفر تا پنج میلیون تومان، ۲۰ درصد بین پنج تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۶ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون، ۶ درصد بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون و چهار درصد بین ۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است.براساس این آمار‌ها حدود ۷۵ درصد طلافروشان بین صفر تا ۱۵ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌ کنند.

 

محاسبه مالیات و اجرت طلا

هر مصنوعی، اجرت خاص خودش را دارد که وقتی هزینه‌های تولید محاسبه می‌ شود، لحاظ می گردد. یعنی اجرت النگو با کار‌های ریخته‌کاری فرق می‌ کند، چون کار ریخته‌کاری سخت‌تر و طولانی‌تر است.

مالیات بر ارزش افزوده باید بدون لحاظ کردن روی فلز طلا و فقط نسبت به سود و اجرت محاسبه شود و اگر روی ارزش کل فاکتور محاسبه شود، تخلف است.

بازار طلا در ایران تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نوسان‌های نرخ ارز، قیمت انس جهانی، میزان عرضه و تقاضا در داخل و سیاست‌های دولتی و شرایط اقتصادی قرار دارد. با همه این‌ها، طلا و به ویژه مصنوعات طلا از دیرباز از کالا‌های محبوب ایرانیان بوده، ایرانی‌ها به ویژه صاحبان نقدینگی همواره طلادوست بوده‌اند و با گذر ایام، این علاقه پررنگ‌تر هم شده است.

ارزش افزوده طلا و اجرت

مهدی آزادی، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد نحوه ساخت مصنوعات طلا و همچنین، نحوه محاسبه اجرت ساخت و سود طلافروشان توضیح داده است.

هر مصنوعی اجرت خاص خودش را دارد که وقتی هزینه‌های تولید محاسبه می ‌شود لحاظ می ‌شود. یعنی اجرت النگو با کار‌های ریخته‌کاری فرق می‌ کند، چون کار ریخته‌کاری سخت‌تر و طولانی‌تر است. در ضمن، ما اجرت‌های بالا و پایین داریم و هر فردی با توجه به سلیقه خود می ‌تواند خرید کند.

هرچه کالای ساخته‌شده شیک‌تر باشد و کار بیشتری روی آن انجام شده باشد اجرت آن بالاتر است. بنابراین، وقتی هزینه‌های ساخت مشخص شد طبق قانون ضریب سود و مالیاتی که برای تولیدکننده تعریف شده است روی قیمت محصول لحاظ می‌ شود و سود کارگاه‌دار طبق همان داده می‌ شود.

بر همین منوال، وقتی کار به توزیع‌کننده فروخته شد، توزیع‌کننده هم می ‌تواند تا ۲ درصد سود روی جنس خریداری‌شده خود بکشد و تحویل خرده‌فروش دهد. خرده‌فروش هم طبق قانون، مطابق درصدی که تعریف شده است تا ۷ درصد می‌تواند سود روی کار لحاظ کند.

 

مالیات طلای دست دوم

طلا فروشان می‌توانند حداکثر ۷ درصد کارمزد بابت فروش طلای دست دوم دریافت کنند. البته در این میان، طلا فروشان مجاز هستند 10 درصد مالیات ارزش افزوده را نیز دریافت کنند. اما طلا فروش به هیچ عنوان مجاز به دریافت هیچ گونه مبلغ مازادی از خریدار نیست.

نحوه پرداخت مالیات ارزش افزوده طلا

ابتدا می بایست گرم طلا را در نرخ تابلو هر گرم خام ضرب کنیم. پس ازآن حاصل بدست آمده را جهت محاسبه مبلغ اجرت ساخت در نرخ اجرت ساخت ضرب می کنیم. حال برای محاسبه سود طلا فروشی می بایست ارزش طلا و اجرت ساخت را باهم جمع کنیم و در ۷% ضرب کنیم.

همانطور که مستحضرید قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 13/10/1400 لازم الاجرا می باشد. طبق این قانون جدید تغییراتی در نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا داشتیم که می خواهیم با هم به بررسی آن بپردازیم.

فرض کنیم می خواهیم مبلغ یک قطعه طلا که دارای سنگ و جواهر می باشد را محاسبه کنیم.

ابتدا می بایست گرم طلا را در نرخ تابلو هر گرم خام ضرب کنیم. پس ازآن حاصل بدست آمده را جهت محاسبه مبلغ اجرت ساخت در نرخ اجرت ساخت ضرب می کنیم. حال برای محاسبه سود طلا فروشی می بایست ارزش طلا و اجرت ساخت را باهم جمع کنیم و در ۷% ضرب کنیم.

نتیجه گیری 

طبق قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده به جمع سود طلافروشی و اجرت ساخت مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد و اصل طلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده می باشد. همچنین سنگ و جواهر و پلاتینی که در مصنوعات طلا بکار می رود معاف از مالیات بر ارزش افزوده است. و اما فروشندگان طلا و جواهر باید به اهمیت نحوه صدور صورتحساب توجه ویژه ای داشته باشند به این صورت که هر سطر از طلای خام و اجرت و سود باید مجزا از هم در ردیف های مختلف نوشته شوند.

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

 

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012