نحوه تهیه گزارش حسابداری صنعتی



گزارش حسابداری صنعتی

در این مقاله از مرکز مالی اقتصادی همت تراز که در زمینه های خدمات مالیاتی از جمله : تهیه صورت های مالی شرکت ها، پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، دفاع از پرونده های مالیاتی و کاهش مالیات، تهیه صورت های مالی شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده فعالیت می کنند که در این مقاله به نحوه تهیه گزارش حسابداری صنعتی می پردازیم:

تهیه گزارشات یکی از وظایف مهم مدیران مالی و یا حسابداران سازمان‌ها است که بصورت درون سازمانی تنظیم می‌شوند. دسترسی به این گزارشات باعث سهولت در تصمیم‌گیری برای مدیران است به طوری که راه‌های کسب سود بیشتر و یا جلوگیری از ضرر را برای سازمان مشخص می‌کند. این گزارشات به منظور ارزیابی عملکرد مدیران، جهت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده نیز کاربرد دارد.

چطور گزارش حسابداری صنعتی تهیه کنیم؟

تهیه گزارش تولید در 5 مرحله، به شرح زیر است:

  • تهیه جدول مقدار تولید
  • محاسبه مقدار تولید
  • خلاصه‌سازی جمع هزینه‌های قابل تخصیص
  • حساب نمودن قیمت تمام شده یک واحد
  • محاسبه قیمت تمام شده واحدهای تکمیل شده و قیمت تمام شده موجودی کالا

 

گزارش حسابداری صنعتی

گزارش‌های درون سازمانی در مؤسسات تولیدی توسط واحد حسابداری بهای تمام شده تهیه می‌گردد و معمولاً هر ماه این گزارشات براساس نیاز مدیران تهیه می‌شوند تا در اختیار آنها قرار گیرد. عمده‌ترین گزارشات درون سازمانی در مؤسسات تولیدی به شرح زیر است.

  1. گزارش مصرف مواد
  2. گزارش بهای تمام شده کالای ساخته شده
  3. گزارش اوقاف تلف شده
  4. گزارش کالای در جریان ساخت
  5. گزارش ضایعات
  6. گزارش خرید
  7. گزارش فروش
  8. سایر گزارشات مورد استفاده مدیریت

گزارش‌های برون سازمانی در مؤسسات تولیدی توسط دایره حسابداری تهیه می‌شود این گزارشها با توجه به اینکه مورد استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی همچون دولت، بانکها، سرمایه گذاران و … می‌باشند باید براساس استانداردهای حسابداری و اصول پذیرفته شده حسابداری تهیه گردند تا قابلیت مقایسه داشته و قابل اتکاء باشند عمده‌ترین این گزارش‌ها بصورت زیر می‌باشد.

  1. گزارش‌ بهای تمام شده کالای فروش رفته
  2. گزارش سود و زیان
  3. ترازنامه
  4. گردش جریانات نقدی
  5. گزارش تقسیم سود

گزارشات برون سازمانی در مؤسسات تولیدی

  1. گزارش بهای‌تمام‌شده‌کالای‌فروش‌رفته چیست؟

برای آنکه گزارش‌های برون سازمانی و درون سازمانی را بهتر بشناسید ابتدا گزارش بهای تمام شده کالای فروش رفته را که یک گزارش برون سازمانی می‌باشد بررسی می‌نماییم . گزارش بهای تمام شده کالای فروش رفته از 5 بخش تشکیل شده است.

  • بخش مواد مستقیم
  • دستمزد مستقیم
  • سربار
  • بخش کالای در جریان ساخت
  • بخش کالای ساخته شده

فرآیند تخصیص و تسهیم هزینه‌های سربار

  1. آشنایی با تسهیم اولیه و ثانویه سربار و روشهای تسهیم ثانویه سربار
  2. تشریح فرآیند تسهیم ثانویه سربار به روش مستقیم
  3. تشریح فرآیند تسهیم ثانویه سربار به روش یک طرفه
  4. تشریح فرآیند تسهیم ثانویه سربار به روش ریاضی
  5. آشنایی با هزینه بر مبنای فعالیت abc
آشنایی با تسهیم اولیه و ثانویه سربار و روشهای تسهیم ثانویه سربار

تسهیم اولیه و ثانویه سربار :

منظور از تسهیم اولیه این است که هزینه‌های سربار به تفکیک دوایر خدماتی و تولیدی ردیابی، شناسایی و بدهکار حساب دایره مربوطه ثبت و انباشته شود.

ولی در تسهیم ثانویه، هزینه‌های سربار انباشته شده در مراکز هزینه دوایر خدماتی کارخانه بر مبنای مشخص و با استفاده از روش‌های مناسب، به مراکز هزینه دوایر تولید منتقل می‌گردند.

عمل انتقال این هزینه از دوایر خدماتی به دوایر تولیدی را اصطلاحاً تسهیم ثانویه می‌نامند .

مبانی تسهیم ثانویه سربار

برای تسهیم ثانویه سربار دو کار اساسی باید صورت گیرد.

  1. نخست اینکه مبانی مناسب برای انتقال هزینه از دوایر خدماتی به دوایر تولیدی انتخاب گردد.
  2. روش مناسب برای تسهیم ثانویه انتخاب شود.
برخی از مناسب‌ترین مبناها از نظر تسهیم ثانویه، به شرح زیر ارائه می‌شود.
  • تعداد کارکنان
  • ساعات کار کارکنان
  • ساعات کار ماشین آلات
  • ساختمان سطح زیر بنا
  • تعداد حواله انبار / هزینه مواد
  • رستوران تعداد کارکنان
  • بهداری تعداد کارکنان
  • نگهبانی سطح زیربنا
  • کنترل کیفی تعداد / مقدار محصول

شما می توانید با مشاورین همت تراز یکی از بهترین موسسه حسابداری در اصفهان  تماس گرفته تا با ارائه  خدمات حسابداری در اصفهان شما را همراهی نمایند. 

تهیه گزارش حسابداری صنعتی

سربار پیش بینی شده: به دلیل اینکه هنگام محاسبه‌های تمام شده محصول تولید شده اطلاعات مربوط به سربار واقعی کامل نیست چرا که برخی از اقلام سربار ماهیتاً در پایان سال مالی ثبت می‌شوند و برخی نیز هنگام تحمل هزینه مورد ثبت قرار می‌گیرند و لذا ممکن است تا مقطعی که قیمت تمام شده محصول مورد محاسبه قرار می‌گیرد اطلاعات مربوط به سربار واقعی همگی ثبت نشده باشد لذا برای رفع این معضل از نرخ از بیش تعیین شده سربار (نرخ جذب سربار) استفاده می‌شود. این نرخ کسری است که صورت آن سربار برآوری و مخرج آن را مبنای جذب سربار مشخص می‌سازد مبنای جذب سربار می‌تواند ساعات کار مستقیم ، هزینه مواد مستقیم، هزینه کار مستقیم،ساعات کار ماشین و …. باشد .

هنگامی که مبنای جذب سربار هزینه مواد مستقیم و هزینه کار باشد نرخ جذب سربار به درصد بیان می گردد (حاصل کسر ضرب در 100 می‌شود)

برای تعیین سربار جذب شده، مبنای جذب سربار هر آن چیزی که تعیین شده باشد بایستی مقدار واقعی آن را در سفارش مورد نظر انتخاب و نرخ محاسبه شده در آن ضرب گردد تا مبلغ سربار جذب شده جهت صددرصد محاسبه شود.

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی یکی از شاخه های حسابداری است و محاسبه بهای تمام شده کالا و محصولات یکی از وظایف حسابداران صنعتی است.

مدیریت و کنترل هزینه ها و در مواقع لزوم تصمیم گیری برای کاهش هزینه های اضافی و افزایش سودآوری شرکت در زمینه حسابداری صنعتی بسیار مهم است.

کاربرد حسابداری صنعتی

  • کمک در برنامه ریزی و اجرای برنامه
  • تجزیه و تحلیل و کنترل بودجه های سازمانی یا شرکتی
  • جمع آوری، طبقه بندی و گزارش سوابق برای کمک به مقامات مربوطه در اتخاذ بهترین تصمیم
  • تعیین و مدیریت ارزش موجودی شرکت به منظور بهای تمام شده، قیمت گذاری و کنترل موجودی کالاها و محصولات
  • تجزیه و تحلیل گزارش ها برای کاهش هزینه ها و بهبود بهره وری
  • کسب اطلاعات مربوط به هزینه های انجام شده و تایید سود دریافتی

 اهمیت حسابداری صنعتی:

  • تدوين و توزيع گزارشات حسابداری به بورس اوراق بهادار جهت ارسال سالانه يا فصلي به مديران يا سهامداران.
  • ساده سازی بررسی های قانونی (کمک به حسابداران در بررسی وضعیت مالی گروه.)
  • افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی.
  • تهیه گزارش های مالی برای برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل گزارش های مالی.
  • تهیه گزارش مالیاتی برای اطمینان از صورت های مالی.
نتیجه گیری:

حسابداری صنعتی بطور گسترده ای برای کاهش هزینه های تولید محصولات و هزینه مستقیم و کنترل کالاهای تولیدی استفاده می شود.استفاده از حسابداری صنعتی کمک می کند تا با برآورد هزینه های تولید گامی مثبت در جهت توسعه بنگاه های صنعتی برداشته شود.در زمینه حسابداری شاخه های زیادی وجود دارد که در این میان حسابداری صنعتی یکی از پرطرفدارترین شاخه ها می باشد.جامعه می تواند با کمک گزارش های تهیه شده فعالیت های سازمان ها و مدیران را تحلیل و ارزیابی کند.شما می توانید به کمک کارشناسان مرکز مالی و اقتصادی همت تراز با موارد تخصصی و مهم مرتبط آشنا شده و اقدام به تهیه گزارشات مورد نیاز مجموعه خود نمائید .

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012