حسابرسی داخلی چه وظایفی دارد؟



حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی  رشته ای بسیار گسترده و با تخصص های فراوان بوده که هر کدام به صورت خاص به مباحث مشخصی در حیطه حسابرسی می پردازند. حسابرسی را می توان به لحاظ اهداف و موضوعات مورد بررسی، از لحاظ ماهیت رسیدگی، از نظر شیوه انجام کار، از نظر زمان انجام کار و از لحاظ نوع خود حسابرسان طبقه بندی نمود. حسابرسان در هر طبقه ای که قرار بگیرند یکسری وظایف کلی دارند که باید نسبت به انجام آن متعهد باشند.

حسابداری داخلی

حسابرسی داخلی می توانند کمک شایانی به حفظ منابع و دارایی سازمان و جلوگیری از تخلفات و اتلاف منابع نماید. این نوع حسابرسی در واقع یک نوع پایش خود است قبل از اینکه حسابرسان مستقل اقدام به انجام این کار بکنند. شرکت ها و بنگاه های اقتصادی برای حسابرسی داخلی خود می توانند یک واحد جداگانه داشته و افرادی متخصص را برای این کار استخدام کنند و یا اینکه از موسسات خدمات مالی و حسابرسی  در این خصوص کمک بگیرند این موسسات با اعزام حسابرسان متبحر می توانند کلیه امور مربوط  به حسابرسی داخلی شرکتها را مطابق با نظر و خواست کارفرمایان انجام داده و گزارش جامع و مکتوب تهیه نمایند. مرکز مالی اقتصادی همت تراز با دارا بودن نیروی متخصص آماده انجام خدمات حسابرس داخلی به شما عزیزان می باشد. حسن استفاده از موسسات مالی و حسابرسی،  قابلیت اعتماد و استناد بیشتری داشتن است به دلیل اینکه به صورت کاملا مستقل و بدون جهت گیری انجام می شود .

حسابداری داخلی چیست؟

 حسابرسی داخلی ( Internal Audit ) فعالیتی در سازمان است که طی آن فرد یا افراد متخصص، مسئولیت نظارت بر تمام امور مالی را برعهده می گیرند. یک سازمان نیاز دارد تا از صحت امور مالی خود آگاه گردد. حسابداری داخلی معاملات مالی را از لحظه شکل‌ گیری تا قرار گرفتن در ترازنامه و جمع بندی حساب‌ها بررسی می کند. به عبارت دیگر وظیفه حسابرسی داخلي، در وهله اول مربوط به خطایابی و اعتبارسنجی مبادلات مالی و صحت سنجی فعالیت‌های واحد حسابداری می باشد.

هدف حسابرسی داخلی

۱- بررسی گردش مالی و حساب های بانکی شرکت

۲- شناسایی عملیات مالی و اطلاع از بودجه و کنترل آن‌ها

۳- شناسایی و تجزیه و تحلیل لیست حقوق و دستمزد و جزئیات پرداخت آن‌ها

۴-  اطلاع از تنخواه و نظارت بر خریدهای داخلی، فاکتورها، هزینه ها و اسناد مربوط به خرید

۵- اطلاع از فرآیند انبارگردانی و ورود و خروج تمام کالاها و مواد

۶-  ایجاد یک برنامه برای تمامی اقسام مختلف شرکت و ارزیابی آن‌ها بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته

 

اهمیت حسابرسی داخلی

 

حسابرسی داخلی چه وظایفی دارد؟

حسابرس مسئول انجام رویه‌هایی است که کارایی و اثربخشی کنترل‌های داخلی شرکت را برای دستیابی به اهداف تجاری آزمایش می‌کند. دامنه یک حسابرسی داخلی شامل تمام کنترل‌های مالی و عملیاتی است که برای ایجاد حداکثر بهره‌وری در یک شرکت استفاده می‌شود.

  • کنترل کلیه قراردادهای شرکت
  • نظارت بر چگونگی مدیریت منابع مالی
  • تحلیل داده‌های گزارش ها
  • بررسی اجرای دقیق دستورالعمل‌های محافظت از دارایی
  • بررسی انجام صحیح مصارف مالی و هزینه ها
  • اعتبارسنجی به صحت تسهیم هزینه ها در حساب‌های شرکت
  • بررسی صحت گزارشات دریافتی از دوایر مختلف شرکت به مدیریت
  • بررسی نتایج اقدامات صورت گرفته و اثر بخشی هریک
  • تطابق پرداخت‌های مالی با پیشرفت پروژه ها
  • تطابق گزارش‌های مالی با اسناد و مدارک پرداختی
  • نظارت بر مستند کردن تمام اسناد مالی
  • ارزیابی کنترل‌های صورت های مالی
  • کنترل تمامی حساب ها و کلیه فعالیت های حسابداری
  • نظارت بر اجرایی شدن مقررات استخدام در هنگام گزینش نیرو
  • بررسی صحت برگزاری مزایده ها، مناقصه ها و عقد قراردادهای کاری با اشخاص و شرکت ها
  • کنترل تناسب چارت سازمانی با وظایف افراد
  • نظارت دقیق بر انجام خرید‌های شرکت و فعالیت‌های بخش کارپردازی نظیر اموال، کالا، ماشین آلات و …
  • بررسی و جستجوی نقایص اقتصادی و مالی پروژه‌ها
  • ارائه پیشنهادات اقتصادی برای بهبود اثربخشی
  • بررسی مواردی که حسابرسان خارجی نسبت به سازمان اعلام می دارند
  • ارائه پیشنهاد جهت بهبود روش ها
  • ارزیابی برنامه زمانی پروژه ها و اثر آنها بر تغییر هزینه پروژه ها
  • رسیدگی به موارد خاص

وظایف مدیر اداره حسابرسی

در زیر به وظایف یک مدیر حسابرسی می پردازیم : 

  • آشنایی با اصول کلی حسابرسی و قوانین و مقررات مربوط به آن
  • آشنایی به نحوه حسابرسی اعم از صنعتی ، تولیدی ، خدماتی و غیره
  • آشنایی با حسابداری پیشرفته و اشراف کامل به جزییات و قوانین مربوط به آن
  • شناخت و مهارت کافی در حسابرسی شعب و حسابرسی شرکت های بازرگانی
  • مهارت کافی در خصوص نحوه بدست آوردن قیمت تمام شده و حسابرسی مربوط به آن
  • حسابرس باید با قوانین مربوط به تقسیم بودجه و نحوه نوشتن ان و سایر جزییات اشراف داشته باشد .
  • آشنایی کامل با رایانه و برنامه های مختلف و نرم افزارهای مالی و حسابدرای و نحوه استفاده از انها
  • دارای یکی از مدارک تحصیلی حسابرسی ، حسابداری و مدیریت مالی
پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
03136640167