دستورالعمل270/14238/د،درتاریخ 1400/03/12



گزارش نویسی

دستورالعمل270/14238/د،درتاریخ 1400/03/12

دستورالعمل اجرایی دریافت برخط اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقیقی

ادارات کل امورمالیاتی شهر و استان تهران

ادارات کل امورمالیاتی استان ها

 موضوع: دستورالعمل فناوری دریافت بر خط اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقیقی

باسلام و احترام

         به استحضار می رساند، سامانه اخذ الکترونیکی اظهارنامه عملکرد 1399 در منبع اشخاص حقیقی (مشاغل) (انفرادی/مشارکتی) گروههای اول ، دوم وسوم ، بر مبنای فرم های طراحی شده در معاونت محترم حقوقی و فنی مالیاتی، طراحی و از تاریخ 1400/03/11، راه اندازی گردیده است. این سامانه بر بستر وب بازنویسی و باز طراحی گردیده و در مقایسه با زیرساخت نرم افزاری گذشته قابلیت های بیشتری در سهولت ارائه خدمات به مؤدیان را دارا می باشد که به شرح ذیل اعلام می گردد:

  1. نحوه دسترسی به  سامانه دریافت اظهارنامه اشخاص حقیقی : 

   مؤدیان محترم می‌توانند با مراجعه به آدرس https://ntr.tax.gov.ir به طور مستقیم وآدرس https://tax.gov.ir  منوی اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و همچنین درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان  (پنجره واحد)  به آدرس https://my.tax.gov.ir و www.intamedia.ir نسبت به تسلیم اظهارنامه اشخاص حقیقی موضوع ماده  95 قانون مالیات های مستقیم، اقدام نمایند. ضمناً دسترسی به راهنمای چگونگی تکمیل فرم های مربوطه و آخرین نسخه فرم های اظهارنامه  قابل چاپ به صورت کاغذی (با فرمتPDF) از طریق آدرسهای مذکور قابل دسترس می باشد. لازم به ذکر است، با توجه به فرصت محدود تکمیل اظهارنامه تمامی دسترسی های فوق جهت تسهیل دسترسی به صفحات اظهارنامه در نظر گرفته شده است. 

  1. چگونگی فرآیند ثبت اظهارنامه :

  مؤدیان محترم مالیاتی با نام کاربری و رمز عبور خود در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، به سامانه اظهارنامه اشخاص حقیقی وارد شده و نسبت به ثبت اطلاعات مالیاتی خود اقدام می نمایند. اطلاعات هویتی و پرونده ای – اقامتگاه قانونی-حساب های بانکی و مجوزهای فعالیت اقتصادی، از سامانه ثبت نام الکترونیکی، اطلاعات مربوط به دفاتر قانونی از سازمان  ثبت اسناد و املاک کشور(پلمب دفاتر) و اطلاعات صادرات و واردات از سامانه گمرک جمهوری اسلامی ایران و اطلاعات ابرازی مربوط به عملکرد سال قبل از سامانه اظهارنامه عملکرد سال قبل، بارگذاری می گردد. سایر اطلاعات مالی و .. می بایست طبق فرم های مربوطه تکمیل گردد . بدیهی است در هر فرم نیاز به ذخیره اطلاعات می باشد و کاربر به فرم بعدی هدایت می شود. شایان ذکر است ، طبق روال نرم افزار پیشین، محاسبات بصورت اتوماتیک صورت می پذیرد. پس از تکمیل آخرین فرم، در فرم تقسیط، امکان تعیین چگونگی پرداخت مالیات مشمول (در صورت وجود) بصورت نقدی و یا اقساط فراهم می باشد.  در فرم ثبت نهایی، تمامی

اعتبارسنجی ها مجدد صورت پذیرفته و درصورت وجود مقادیر نامعتبر، جهت اصلاح به کاربر،اعلام می گردد. در صورت رفع خطاها کلید ثبت نهایی فعال شده و اظهارنامه کد رهگیری  دریافت می نماید. همچنین قبوض جهت پرداخت صادر می گردد.

  درصورتی که مؤدی اظهارنامه ثبت نموده باشد، درهردو صورت دریافت یا عدم دریافت  کد رهگیری اظهارنامه، اگر نیاز به ویرایش اظهارنامه داشته باشد تا پایان موعد مقرر، قادر به ویرایش اطلاعات می باشد. در این حالت، درصورت دریافت کد رهگیری، کد رهگیری مربوطه حذف و درصورت ثبت نهایی، کد رهگیری جدید، تخصیص داده خواهد شد. بدیهی است در صورت عدم انجام ثبت نهایی، اظهارنامه ای که کد رهگیری ندارد قابل استناد نبوده و کان لم یکن تلقی می گردد. شایان ذکر است، اگرنیاز به ویرایش گروه مشمولیت داشته باشد و یا نیاز به استفاده ازدرخواست تبصره ماده 100 داشته باشد، ضروری است اظهارنامه مربوطه را حذف نموده، مجدداً ثبت نماید.

  1. پرداخت الکترونیکی مالیات:

  در سامانه تسلیم اظهارنامه اشخاص حقیقی (مشاغل)، مؤدی پس از ثبت نهایی اظهارنامه و دریافت کد رهگیری، می تواند قبوضی که در مرحله تقسیط به صورت نقدی یا اقساط تکمیل نموده، رؤیت و در صورت تمایل نسبت به چاپ قبض مالیاتی اقدام نماید.هم چنین در خصوص پرداخت الکترونیک  واحد های کسبی دارای مشارکت مدنی، به ازای هریک از مؤدیان بصورت جداگانه قبض صادر می گردد.

  1. پاسخگویی به سؤالات از طریق مرکز پاسخگویی فنی سامانه ها:

 مراکز1526 با هدف پاسخگویی سیستماتیک به سؤالات فنی دررابطه با سامانه های فنی درون و برون سازمانی عملیات مالیاتی آماده پاسخگوئی به سؤالات همکاران محترم و مؤدیان گرامی در رابطه با بهره برداری از سامانه های مالیاتی خواهند بود. بر این اساس پاسخگویی به تمامی سؤالات همکاران گرامی و مؤدیان محترم در رابطه با تسلیم الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی صرفاً  از طریق مراکز مذکور امکان پذیر خواهد بود. بدیهی است کماکان اداره کل فناوری اطلاعات از طریق سامانه پشتیبان الکترونیک و ثبت تیکت در این سامانه،  پشتیبان ادارات کل محترم امورمالیاتی خواهد بود.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب با قید فوریت به همکاران و مؤدیان مالیاتی اطلاع رسانی و بر نحوه انجام کار نظارت مکفی معمول نمایند.

برای دانلود دستورالعمل اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012