دستورالعمل ۲۰۰/۹۹/۵۰۹در تاریخ۱۳۹۹/۰۳/۲۰



محاسبان مالیات

دستورالعمل ۲۰۰/۹۹/۵۰۹در تاریخ۱۳۹۹/۰۳/۲۰

بخشودگی جرائم مالیاتی قابل بخشش موضوع قانون مالیات مستقیم و قانون ارزش افزوده اعلام شد.

در اجرای بند(3) مصوبات چهل و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ 1399/02/13 موضوع ابلاغیه 5203-99/م مورخ 1399/02/24 که مقرر می دارد” با توجه به اثرات مثبت ساز و کار بخشودگی جرائم مالیاتی  مودیان در سال ۱۳۹۸ بر حمایت از تولید، وصول معوقات مالیاتی و ارتقای سلامت اداری، به منظور تداوم این سیاست در سال جهش تولید سازمان امور مالیاتی کشور  مجاز است تمام یا قسمتی از جرائم مقرر در قوانین مالیات های مستقیم و ارزش افزوده را مطابق دستورالعملی که به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد مورد بخشودگی قرار دهد “و همچنین مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم  بدین وسیله و بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم قانون مالیات بر ارزش افزوده در هر منبع برای سال یا دوره،حسب مورد در سال 1399 در صورت پرداخت مانده بدهی ( اصل بدهی، جرائم غیر قابل بخشش و آن بخش از جرائمی که مورد بخشودگی واقع نشده است) به شرح زیر تعیین می شود:

ماده 1- بخشودگی جرائم موضوع این دستورالعمل برای هر دوره یا سال در هر منبع حسب مورد حداکثر تا مبلغ 50،000،000،000 ریال به شرح زیر می باشد.

الف- پرداخت مانده بدهی (طبق برگ قطعی ابلاغ  شده تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۸ ) حداکثر تا تاریخ ۳۱ /03/ 1۳۹۹  برای واحدهای تولیدی نود درصد (۹۰%) و برای سایر مودیان هشتاد درصد ( ۸۰%).

ب- پرداخت مانده بدهی (طبق برگ قطعی ابلاغ شده از تاریخ 01/11/ ۱۳۹۸ تا تاریخ 31/03/ ۱۳۹۹ حداکثر تا پایان تیرماه سال جاری به میزان صددرصد (100%)

ج- پرداخت مانده بدهی( طبق برگ قطعی ابلاغ شده از تاریخ 1399/04/01 حداکثر ظرفت مدت یک ماه پس از ابلاغ برگ قطعی به میزان صد درصد (100%).

تبصره 1-  در صورت پرداخت مانده بدهی قطع شده پس از مهلت های تعیین شده به شرح بندهای فوق به ازای هر ماه دو درصد (2%) از بخشودگی موضوع ماده تا پایان سال کسر می گردد.

تبصره 2-  مهلت های تعیین شده در بندهای (الف)،(ب) و (ج) این ماده به ترتیب تاریخ 1399/02/31 ،1399/05/31  و ۲ ماه پس از ابلاغ برگ قطعی برای اشخاص با موضوع فعالیت تعیین می گردد:

1- مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران­ها، بوفه­ها، طباخی­ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی­ها

2- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل­ها، هتل آپارتمان­ها، مجتمع­های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه­ها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدمات بین راهی، موزه‌ها و زائرسراها

3- حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

4- دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری وزیارتی

5- مراکز باشگاه­ها و مجتمع­های ورزشی وتفریحی

6- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری ورسانه‌ای

7- مرکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی

8- آموزشگاه های رانندگی، آرایشگاه­ها و سالن های زیبایی

ماده 2- .مودیان موظفند درخواست بخشودگی جرائم را به اداره امور مالیاتی ذی­ربط تسلیم نمایند. ادارات مذکور تا میزان مندرج در ماده (1) این دستورالعمل ضرورتی به تهیه و تنظیم فرم بخشودگی جرائم ندارد و صرفاً با دستور رئیس امور مالیاتی ذیربط نسبت به اعمال بخشودگی جرائم اقدام نماید.

تبصره– محدودیت زمانی در ارائه درخواست برای اعمال بخشودگی تا سقف تعیین شده در ماده (1) وجود ندارد.

ماده 3-  اعمال بخشودگی جرائم برای هر یک از سنوات یا دوره ها در هر منبع با پرداخت بدهی قطعی آن سال یا دوره امکان پذیر می باشد.

ماده ۴– در صورتی که مودیان مالیاتی  مشمول خسارت ‌تاخیر موضوع ماده (242) قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره «6» ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند ابتدا باید مبالغ مذکور از جرائم مالیاتی کسر و سپس نسبت به بخشودگی جرائم اقدام گردد.

ماده 5-  مودیانی که بابت اصل مالیات و جرائم غیر قابل بخشش فاقد بدهی می باشند و یا به صورت واسطه معافیت‌های قانونی، مشمول جرائم عدم انجام تکالیف  قانونی شده‌اند، حسب مورد از بخشوردگی صد درصد (100%) برخوردار خواهند شد.

ماده6- ملاک تاریخ تعیین قطعیت بدهی برای مودیان در خصوص بدهی ابرازی، تاریخ سررسید پرداخت مقرر در قوانین موضوعه می باشد.

ماده ۷- محدودیت موضوع برای موضوع بند (52) قانون بودجه سال ۱۳۹2 و بند (2) تبصره «9» قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ مانع از بخشودگی جرائم نخواهد بود.

ماده ۸- شرایط برخورداری از بخشودگی جرائم موضوع ماده (169) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۴ پرداخت بدهی مالیاتی عملکرد آن سال می باشد. لیکن برای سال ۱۳۹۵ به بعد شرط برخورداری از بخشودگی جرائم موضوع ماده (169) قانون مالیاتهای مستقیم، ارسال فهرست معاملات هر یک از سال‌های مذکور می باشد. در صورتی که تمام یا بخشی از فهرست معاملات در سنوات اخیرالذکر بنا به دلایل خارج از اختیار مودی (با تشخیص مدیران کل امور مالیاتی) ارائه نگردیده باشد،بخشودگی جرائم یاد شده به شرط پرداخت مانده بدهی عملکرد سال مربوطه به ایشان تفویض می گردد.

ماده9- مفاد این دستورالعمل مانع از اعمال بخشودگی جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه تاخیر موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به مهلت های اعلامی به موجب برنامه های صادره نخواهد بود.

ماده10-  مفاد این دستورالعمل مانع از اختیار اجرای ماده (191) قانون مالیات­های مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی کشور نخواهد بود.

با عنایت به ماده 10  این دستورالعمل بخشودگی جرائم قابل بخشش مازاد بر مبلغ مندرج در ماده یک حداکثر تا درصدهای تعیین شده در ماده مذکور و با رعایت مقررات ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم به مدیران کل امور مالیاتی تفویض میگردد از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل  کلیه تفویض اختیار های قبلی مدیران کل و رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران و بخشنامه‌های صادره در خصوص بخشودگی جرائم به استثنای بخشودگی جرائم موضوع ماده 9 این دستورالعمل کان لم یکن تلقی می گردد.

 

برای دانلود دستورالعمل اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012