بخشنامه 200/24545 مورخ 1401/11/18



معافیت مالیاتی

ادارات کل امور مالیاتی

 به مناسبت گرامی­داشت دهه مبارک فجر و تکریم مودیان محترم مالیاتی، اختیار بخشودگی جرایم مالیات و عوارض هر سال/ دوره برای مودیانی که نسبت به پرداخت بدهی سال یا دوره مربوط تا آخر بهمن ماه سال جاری اقدام نمایند درخصوص اشخاص حقیقی تا سقف دو میلیارد (2,000,000,000) ریال و در مورد اشخاص حقوقی تا سقف سه میلیارد (3,000,000,000) ریال، به مدیران کل امور مالیاتی  تفویض می‌گردد.

 

 بخشودگی جرایم مالیاتی:

شرط استفاده مودیان از تسهیلات بخشودگی جرایم مالیاتی موضوع این نامه، ارائه درخواست بخشودگی جرایم فارغ از زمان پرداخت بدهی مالیات و عوارض هر سال/ دوره می‌باشد و پرداخت بدهی قبل از ابلاغ تفویض اختیار حاضر، مانع اعمال بخشودگی جرایم قابل بخشش نخواهد بود.

تمام یا قسمتی از تفویض اختیار مذکور در چارچوب تعیین شده، به معاونان مدیرکل و روسای ادارات امور مالیاتی قابل تفویض خواهد بود.

 

—————————————-توضیحات در مورد بخشنامه صادره ————————————–

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

بخشودگی جرایم مالیات و عوارض

یکی از امتیازات سازمان امور مالیاتی برای مودیان بخشودگی جرایم مالیاتی است. قانون در موارد مختلف، جرایمی برای مودیان در نظر گرفته است. از این رو سازمان امور مالیاتی در جهت تسهیل اجرای قوانین، اقدام به بخشودگی جرائم مالیاتی می‌نماید.

قانون مالیاتها تکالیفی بر عهده مودیان مشمولان مالیاتهای مستقیم و یا غیرمستقیم قرار داده است؛ عدم اجرای این تکالیف با جرائمی همراه می‌شوند. اما از آنجا که هدف سازمان امور مالیاتی تشویق مودیان برای اجرای هر چه دقیق‌تر قوانین است، در اجرای ماده 191 ق.م.م، تحت شرایطی اقدام به بخشودگی جرایم مالیاتی می‌نماید.

بر این اساس بخشودگی مالیاتی به معنای بخشش جرایم عدم اجرای صحیح تکالیف مالیاتی (نظیر جرایم عدم ارسال گزارشات فصلی) و یا تاخیر در اجرای تکالیف (مانند جریمه دیرکرد پرداخت مالیات ماده 190)، مشروط بر غیر اختیاری بودن عدم اجرای قوانین است.

 

مشمولین برخورداری از بخشودگی جرایم مالیاتی

مطابق ماده 191 قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت رعایت شرایط مذکور در این ماده قانونی، مشمول برخورداری از بخشودگی جرایم مالیاتی می باشند.

ماده 191 قانون مالیات های مستقیم

تمام یا قسمتی از جرایم مقرر در این قانون بنا به درخواست مودی با توجه به دلایل ابرازی مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام‌ تکالیف مقرر و با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش‌حسابی مودی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل بخشوده شدن‌ خواهد بود.

شرایط برخورداری از بخشودگی جرائم مالیاتی

بر اساس ماده 191 قانون مالیات های مستقیم ، شرایط استفاده از بخشودگی مالیاتی برای مودیان عبارتند از:

– تسلیم درخواست بخشودگی جرائم در اجرای مفاد ماده 190 قانون مالیات های مستقیم

– ارائه اسناد و مدارک مورد تایید جهت وجود دلایلی مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام‌ تکالیف مقرر

– خوش حسابی مودی

– تشخیص و تایید مدارک و درخواست مودی و موافقت با بخشودگی از سوی سازمان مالیاتی

 

کدام جرایم مالیاتی قابل بخشش هستند؟

به استثنای جرایم موضوع ماده 192 قانون مالیات های مستقیم، سایر جرایم مشمول بخشودگی جرایم ماده 190 قانون مالیات های مستقیم هستند. از مهمترین جرایم مشمول بخشودگی مالیاتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

   – تاخیر در ثبت گزارشات خرید و فروش در سامانه معاملات فصلی (موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم)

   – تاخیر در پرداخت مالیات اشخاص حقیقی و یا حقوقی با تسلیم درخواست بخشودگی جرایم در اجرای مفاد ماده 190 قانون مالیات های مستقیم (بخشودگی جرایم ماده 190 قانون مالیات های مستقیم)

   – عدم ارائه دفاتر قانونی، ترازنامه و صورت سود و زیان (موضوع ماده 193 قانون مالیات های مستقیم)

   – عدم ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان و یا تخلف در لیست ارسالی (موضوع ماده 197 قانون مالیات های مستقیم)

   – تخلف از کسر و پرداخت مالیات تکلیفی (موضوع ماده 199 قانون مالیات های مستقیم)

 

جرایم غیر قابل بخشش موضوع ماده 192 قانون مالیات های مستقیم

برخی از مهمترین جرایم غیرقابل بخشش عبارتند از:

   – عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر

   – کتمان درآمد

   – ثبت هزینه ‌های غیر واقعی در اظهارنامه مالیاتی

برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012