بخشنامه 200/1401/43 مورخ 1401/08/15
به پیوست تصویر آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (9) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، موضوع تصویب نامه شماره 90355/ت/60068 ه مورخ 1401/05/29هیأت محترم وزیران و ماده (6) آن به ترتیب زیر: “برای آن دسته از دستگاه های اجرایی که ملزم به پرداخت مالیات هستند ، مبالغ پرداختی آن ها به صندوق ها در اجرای این آیین نامه، جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود”، برای اجرا ارسال می شود. بنابراین مبالغ پرداختی دستگاه های اجرایی و شرکت ها دولتی مندرج در قانون بودجه سال 1401 کل کشور و پیوست های آن که ملزم به پرداخت مالیات هستند، به صندوق اعتباری هنر و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی وفرهنگی در اجرای آیین نامه یاد شده، در زمره هزینه های قابل قبول مالیاتی قرار می گیرد. ————————–توضیحات در مورد بخشنامه صادره ————————————–مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی است اینجا کلیک کنید. شماره ۹۰۳۵۵/ت ۶۰۰۶۸هـ ۱۴۰۱/۵/۲۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه کشورـ سازمان تبلیغات اسلامی هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۵/۵ به پیشنهاد وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان تبلیغات اسلامی و به استناد بند (ز) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آییننامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد: آییننامه اجرایی بند (ز) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ماده۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند: ۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور. ۲ـ دستگاههای متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور. ۳ـ دستگاههای اجرایی: دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی مندرج در قانون و پیوست های آن. ۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور. ۵ ـ کارگروه: کارگروه ارزیابی و نظارت موضوع ماده (۱۲) این آییننامه. ۶ ـ صندوقها: صندوق اعتباری هنر و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی. ۷ـ نهادهای مردمی: مؤسسات و نهادهای غیردولتی شامل سازمانهای مردم نهاد، خیریه ها، مؤسسات فرهنگی هنری، گروه های جهادی و هیئات مذهبی. ماده۲ـ کلیه دستگاههای اجرایی مجازند تا دو درصد (۲%) اعتبارات هزینهای خود را در راستای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر، کتاب و گردشگری از محل اعتبارات مصوب با رعایت ماده (۱۹) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ـ هزینه نمایند. ماده۳ـ دستگاههای اجرایی مجازند حداکثر پنجاه درصد (۵۰%) منابع موضوع ماده (۲) این آیین نامه را در داخل سازمان خود با رعایت ماده (۷) این آیین نامه هزینه نمایند. ماده۴ـ دستگاههای اجرایی در راستای حمایت از توسعه گردشگری، صنایع دستی و مرمت آثار میراث فرهنگی میتوانند اعتبارات موضوع ماده (۳) آیین نامه را به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی واریز نمایند. ماده۵ ـ دستگاههای اجرایی در راستای مردمی سازی دولت و حمایت از طرحهای فرهنگی دارای اولویت، موظفند حداقل پنجاه درصد (۵۰%) اعتبارات موضوع ماده (۲) این آیین نامه را جهت حمایت، مشارکت و یا خرید خدمت از نهادهای مردمی که دارای صلاحیتهای مدنظر کارگروه هستند، به صندوق اعتباری هنر واریز نمایند. تبصره ـ شیوه نامه بهره برداری صندوق ها از منابع موضوع این آیین نامه توسط کارگروه تهیه، تصویب و ابلاغ می شود. ماده۶ ـ برای آن دسته از دستگاههای اجرایی که ملزم به پرداخت مالیات هستند، مبالغ پرداختی آنها به صندوقها در اجرای این آیین نامه، جزو هزینههای قابل قبول مالیاتی تلقی می شود. ماده۷ـ اولویتهای موضوعی مربوط به اجرای فعالیتهای مندرج در قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاههای اجرایی رعایت شود: ۱ـ اعتلای فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) در جامعه به ویژه آموزههای مهدوی و عاشورایی. ۲ـ معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی. ۳ـ ارتقای سرمایه اجتماعی و امید به آینده. ۴ـ معرفتافزایی و تبیین اسلام ناب محمدی (ص) مبتنی بر اندیشههای امام خمینی (ره) و امام خامنهای (مدظله). ۵ ـ گسترش و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و مقابله نرم با تهاجم فرهنگی. ۶ ـ الگوسازی و تجلیل از شخصیتها و قهرمانان ملی و مذهبی. ۷ـ گسترش فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و معرفی ابعاد مختلف دفاع مقدس و دفاع از حرم. ۸ ـ جلب توجه به مسایل جهان اسلام، به ویژه فلسطین و تلاش برای وحدت مسلمین. ۹ـ استکبار ستیزی و مقابله با صهیونیزم. ۱۰ـ تحکیم خانواده، افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت. ۱۱ـ تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی، یکپارچگی و هم گرایی اقوام ایرانی. ۱۲ـ تقویت فرهنگ کار، اقتصاد مقاومتی، تولید و مصرف کالای ایرانی. ۱۳ـ معرفی و تبیین تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به ویژه در عرصه بینالملل. ۱۴ـ حفظ و ارتقای میراث فرهنگی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و جاذبههای گردشگری کشور. ۱۵ـ رصد و مقابله هوشمندانه با روایت دشمن، شبهات و ابهامات و جهاد تبیین. ۱۶ـ ترویج فرهنگ سازمانی متعالی. ۱۷ـ ارتقای فرهنگ ورزش همگانی و ساماندهی اوقات فراغت با تأکید بر افراد و مناطق محروم. ۱۸ ـ معرفی و تبیین آموزه های ایرانی ـ اسلامی برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور. ماده۸ ـ اولویتهای سیاستی مربوط به اجرای فعالیت های مندرج در قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاههای اجرایی رعایت شود: ۱ـ توجه ویژه به مخاطب کودک و نوجوان. ۲ـ توجه ویژه به زنان، خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت. ۳ـ توجه ویژه به مناطق و اقشار محروم. ۴ـ تولید آثار فاخر، ماندگار و اثرگذار. ۵ ـ تربیت نیروی کارآمد برای عرصههای موردنیاز انقلاب اسلامی. ۶ ـ توانمندسازی، شبکهسازی و همافزایی نهادهای مردمی انقلاب اسلامی. ۷ـ تلاش در جهت نوآوری و خلاقیت در عرصه فرهنگ و پرهیز از کارهای سطحی، کلیشه ای. ۸ ـ استفاده از ابزار هنر، کتاب، رسانه و فناوریهای نوین. ۹ـ توجه ویژه به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی. ۱۰ـ توجه ویژه به عرصه بینالملل و مخاطبان غیرایرانی. ۱۱ـ فراهم آوردن زمینه های نشاط عمومی. تبصره ـ سیاست ها و برنامه های مرتبط با زنان و خانواده، با برنامه ریزی، نظارت و تأیید نهایی معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده و سیاست ها و برنامه های مرتبط با فرزندآوری و جوانی جمیعت با برنامه ریزی، نظارت و تأیید نهایی دبیرخانه ستاد ملی جمعیت انجام می پذیرد. ماده۹ـ دستگاههای اجرایی موظفند حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آییننامه ، برنامه های مدنظر خود را جهت تصویب به کارگروه ارایه نمایند. تبصره ـ در صورتی که دستگاههای اجرایی، اولویتهایی غیر از موارد مصرح در این آییننامه داشته باشند، لازم است پیشنهاد مشخص خود را به کارگروه اعلام و درصورت موافقت، در چهارچوب مفاد این آیین نامه اقدام نمایند. ماده۱۰ـ سازمان اولویت های اعلامی کارگروه را در زمان تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با دستگاههای اجرایی با رعایت ساز و کار موضوع ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور لحاظ می نماید. ماده۱۱ـ سازمان موظف است فهرست مربوط به تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با دستگاههای اجرایی در ارتباط با بند (ز) تبصره (۹) قانون را به کارگروه و دستگاههای متولی ذی ربط ارسال نماید. ماده۱۲ـ دستگاههای اجرایی موظفند نتیجه اقدامات خود در ارتباط با هزینه کرد اعتبارات تخصیصی را هر سه ماه یکبار به کارگروه ارزیابی و نظارت متشکل از اشخاص زیر ارسال نمایند: ۱ـ نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ (رییس کارگروه). ۲ـ نماینده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی. ۳ـ نماینده رییس سازمان برنامه و بودجه کشور. ۴ـ نماینده رییس سازمان تبلیغات اسلامی. ۵ ـ دو نفر از فعالان فرهنگی و اجتماعی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای چهار نفره متشکل از بالاترین مقامات دستگاههای متولی. ۶ ـ دبیر کارگروه به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون حق رأی. تبصره۱ـ دبیرخانه کارگروه در چهارچوب ساختار فعلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می شود. تبصره۲ـ رئیس کارگروه حسب دستور جلسات، از دستگاه های فرهنگی مرتبط جهت شرکت در جلسه دعوت می نماید. ماده۱۳ـ وظایف کارگروه به شرح زیر است: ۱ـ نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی در رابطه با اجرای این آیین نامه. ۲ـ تهیه و ارایه گزارش تأیید و یا رد عملکرد دستگاه های اجرایی. ۳ـ تأیید برنامه های پیشنهادی هر کدام از دستگاههای اجرایی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین آنها. ۴ـ ارایه شاخصهها و صلاحیتهای نهادهای مردمی طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی. ۵ ـ تأیید اولویت های پیشنهادی دستگاههای اجرایی در خصوص موضوع تبصره ماده (۹) این آیین نامه. ۶ ـ نظارت بر عملکرد صندوقها و تدوین گزارش عملکرد آنها در ارتباط با اعتبارات موضوع این آیین نامه. ۷ـ ارزیابی و معرفی دستگاه های اجرایی و نهادهای مردمی برتر در سال ۱۴۰۱. ماده۱۴ـ رییس کارگروه، نتیجه بررسی های کارگروه در تأیید یا رد عملکرد دستگاههای اجرایی نسبت به موضوع این آیین نامه را حداکثر ظرف شش ماه پس از ارایه گزارش عملکرد توسط دستگاه اجرایی به سازمان و دستگاه اجرایی ذی ربط و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می کند. تبصره ـ گزارش رد و یا تأیید کارگروه با اعلام رسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان امور مالیاتی کشور مبنای عمل خواهد بود. ماده۱۵ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی را براساس نتایج حاصل در کارگروه، هر شش ماه یکبار به هیأت وزیران ارایه می نماید. تبصره ـ سازمان موظف است در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ میزان تخصیص اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی ذیل بند (ز) تبصره (۹) قانون را مبنای افزایش و یا کاهش بودجه آنها قرار دهد. ماده۱۶ـ در سال ۱۴۰۲ در جشنواره شهید رجایی و یا مراسمی با حضور رییس جمهور و یا معاون اول رییس جمهور از دستگاههای اجرایی که بیشترین و مؤثرین مشارکت را در اجرای این آییننامه داشتهاند، تقدیر خواهد شد. ماده۱۷ـ مسئولیت اجرای این آییننامه به عهده بالاترین مقام دستگاه های اجرایی است.
برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید. |