بخشنامه 200/1401/43 مورخ 1401/08/15




به پیوست تصویر آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (9) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، موضوع تصویب نامه شماره 90355/ت/60068 ه مورخ 1401/05/29هیأت محترم وزیران و ماده (6) آن به ترتیب زیر:

“برای آن دسته از دستگاه های اجرایی که ملزم به پرداخت مالیات هستند ، مبالغ پرداختی آن ها به صندوق ها در اجرای این آیین نامه، جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود”، برای اجرا ارسال می شود.

بنابراین مبالغ پرداختی دستگاه های اجرایی و شرکت ها دولتی مندرج در قانون بودجه سال 1401 کل کشور و پیوست های آن که ملزم به پرداخت مالیات هستند، به صندوق  اعتباری هنر و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی وفرهنگی در اجرای آیین نامه یاد شده، در زمره هزینه های قابل قبول مالیاتی قرار می گیرد.

————————–توضیحات در مورد بخشنامه صادره ————————————–

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

شماره ۹۰۳۵۵/ت ۶۰۰۶۸هـ ۱۴۰۱/۵/۲۹

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه کشورـ سازمان تبلیغات اسلامی

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۵/۵ به پیشنهاد وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان تبلیغات اسلامی و به استناد بند (ز) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور.

۲ـ دستگاه­های متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور.

۳ـ دستگاه­های اجرایی: دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی مندرج در قانون و پیوست های آن.

۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

۵ ـ کارگروه: کارگروه ارزیابی و نظارت موضوع ماده (۱۲) این آیین­نامه.

۶ ـ صندوق­ها: صندوق­ اعتباری هنر و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی.

۷ـ نهادهای مردمی: مؤسسات و نهادهای غیردولتی  شامل سازمان­های مردم نهاد، خیریه­ ها، مؤسسات فرهنگی هنری، گروه­ های جهادی و هیئات مذهبی.

ماده۲ـ کلیه دستگاه­های اجرایی مجازند تا دو درصد (۲%) اعتبارات هزینه­ای خود را در راستای هم­افزایی و ارتقای فعالیت­ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه­ای نوین، نشر، کتاب و گردشگری از محل اعتبارات مصوب با رعایت ماده (۱۹) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ـ هزینه نمایند.

ماده۳ـ دستگاه­های اجرایی مجازند حداکثر پنجاه درصد (۵۰%) منابع موضوع ماده (۲) این آیین نامه را در داخل سازمان خود با رعایت ماده (۷) این آیین نامه هزینه نمایند.

ماده۴ـ دستگاه­های اجرایی در راستای حمایت از توسعه گردشگری، صنایع دستی و مرمت آثار میراث فرهنگی می­توانند اعتبارات موضوع ماده (۳) آیین نامه را به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی واریز نمایند.

ماده۵ ـ دستگاه­های اجرایی در راستای مردمی سازی دولت و حمایت از طرح­های فرهنگی دارای اولویت، موظفند حداقل پنجاه درصد (۵۰%) اعتبارات موضوع ماده (۲) این آیین نامه را جهت حمایت، مشارکت و یا خرید خدمت از نهادهای مردمی که دارای صلاحیت­های مدنظر کارگروه هستند، به صندوق اعتباری هنر واریز نمایند.

تبصره ـ شیوه نامه بهره برداری صندوق ها از منابع موضوع این آیین نامه توسط کارگروه تهیه، تصویب و ابلاغ می شود.

ماده۶ ـ برای آن دسته از دستگاه­های اجرایی که ملزم به پرداخت مالیات هستند، مبالغ پرداختی آنها به صندوق­ها در اجرای این آیین نامه، جزو هزینه­های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.

ماده۷ـ اولویت­های موضوعی مربوط به اجرای فعالیت­های مندرج در قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاه­های اجرایی رعایت شود:

۱ـ اعتلای فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) در جامعه به ویژه آموزه­های مهدوی و عاشورایی.

۲ـ معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی.

۳ـ ارتقای سرمایه اجتماعی و امید به آینده.

۴ـ معرفت­افزایی و تبیین اسلام ناب محمدی (ص) مبتنی بر اندیشه­های امام خمینی (ره) و امام خامنه­ای (مدظله).

۵ ـ گسترش و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و مقابله نرم با تهاجم فرهنگی.

۶ ـ الگوسازی و تجلیل از شخصیت­ها و قهرمانان ملی و مذهبی.

۷ـ گسترش فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و معرفی ابعاد مختلف دفاع مقدس و دفاع از حرم.

۸ ـ جلب توجه به مسایل جهان اسلام، به ویژه فلسطین و تلاش برای وحدت مسلمین.

۹ـ استکبار ستیزی و مقابله با صهیونیزم.

۱۰ـ تحکیم خانواده، افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت.

۱۱ـ تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی، یکپارچگی و هم گرایی اقوام ایرانی.

۱۲ـ تقویت فرهنگ کار، اقتصاد مقاومتی، تولید و مصرف کالای ایرانی.

۱۳ـ معرفی و تبیین تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به ویژه در عرصه بین­الملل.

۱۴ـ حفظ و ارتقای میراث فرهنگی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و جاذبه­های گردشگری کشور.

۱۵ـ رصد و مقابله هوشمندانه با روایت دشمن، شبهات و ابهامات و جهاد تبیین.

۱۶ـ ترویج فرهنگ سازمانی متعالی.

۱۷ـ ارتقای فرهنگ ورزش همگانی و ساماندهی اوقات فراغت با تأکید بر افراد و مناطق محروم.

۱۸ ـ معرفی و تبیین آموزه های ایرانی ـ اسلامی برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور.

ماده۸ ـ اولویت­های سیاستی مربوط به اجرای فعالیت های مندرج در قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاه­های اجرایی رعایت شود:

۱ـ توجه ویژه به مخاطب کودک و نوجوان.

۲ـ توجه ویژه به زنان، خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت.

۳ـ توجه ویژه به مناطق و اقشار محروم.

۴ـ تولید آثار فاخر، ماندگار و اثرگذار.

۵ ـ تربیت نیروی کارآمد برای عرصه­های موردنیاز انقلاب اسلامی.

۶ ـ توانمندسازی، شبکه­سازی و هم­افزایی نهادهای مردمی انقلاب اسلامی.

۷ـ تلاش در جهت نوآوری و خلاقیت در عرصه فرهنگ و پرهیز از کارهای سطحی، کلیشه ای.

۸ ـ استفاده از ابزار هنر، کتاب، رسانه و فناوری­های نوین.

۹ـ توجه ویژه به فضای مجازی و شبکه­های اجتماعی.

۱۰ـ توجه ویژه به عرصه بین­الملل و مخاطبان غیرایرانی.

۱۱ـ فراهم آوردن زمینه های نشاط عمومی.

تبصره ـ سیاست ها و برنامه های مرتبط با زنان و خانواده، با برنامه ریزی، نظارت و تأیید نهایی معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده و سیاست ها و برنامه های مرتبط با فرزندآوری و جوانی جمیعت با برنامه ریزی، نظارت و تأیید نهایی دبیرخانه ستاد ملی جمعیت انجام می پذیرد.

ماده۹ـ دستگاه­های اجرایی موظفند حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آیین­نامه ، برنامه های مدنظر خود را جهت تصویب به کارگروه ارایه نمایند.

تبصره ـ در صورتی که دستگاه­های اجرایی، اولویت­هایی غیر از موارد مصرح در این آیین­نامه داشته باشند، لازم است پیشنهاد مشخص خود را به کارگروه اعلام و درصورت موافقت، در چهارچوب مفاد این آیین نامه اقدام نمایند.

ماده۱۰ـ سازمان اولویت های اعلامی کارگروه را در زمان تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با دستگاه­های اجرایی با رعایت ساز و کار موضوع ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور لحاظ می نماید.

ماده۱۱ـ سازمان موظف است فهرست مربوط به تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با دستگاه­های اجرایی در ارتباط با بند (ز) تبصره (۹) قانون را به کارگروه و دستگاه­های متولی ذی ربط ارسال نماید.

ماده۱۲ـ دستگاه­های اجرایی موظفند نتیجه اقدامات خود در ارتباط با هزینه کرد اعتبارات تخصیصی را هر سه ماه یکبار به کارگروه ارزیابی و نظارت متشکل از اشخاص زیر ارسال نمایند:

۱ـ نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ (رییس کارگروه).

۲ـ نماینده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.

۳ـ نماینده رییس سازمان برنامه و بودجه کشور.

۴ـ نماینده رییس سازمان تبلیغات اسلامی.

۵ ـ دو نفر از فعالان فرهنگی و اجتماعی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای چهار نفره متشکل از بالاترین مقامات دستگاه­های متولی.

۶ ـ دبیر کارگروه به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون حق رأی.

تبصره۱ـ دبیرخانه کارگروه در چهارچوب ساختار فعلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می شود.

تبصره۲ـ رئیس کارگروه حسب دستور جلسات، از دستگاه های فرهنگی مرتبط جهت شرکت در جلسه دعوت می نماید.

ماده۱۳ـ وظایف کارگروه به شرح زیر است:

۱ـ نظارت بر عملکرد دستگاه­های اجرایی در رابطه با اجرای این آیین نامه.

۲ـ تهیه و ارایه گزارش تأیید و یا رد عملکرد دستگاه های اجرایی.

۳ـ تأیید برنامه های پیشنهادی هر کدام از دستگاه­های اجرایی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین آنها.

۴ـ ارایه شاخصه­ها و صلاحیت­های نهادهای مردمی طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی.

۵ ـ تأیید اولویت ‎ های پیشنهادی دستگاه­های اجرایی در خصوص موضوع تبصره ماده (۹) این آیین نامه.

۶ ـ نظارت بر عملکرد صندوق­ها و تدوین گزارش عملکرد آنها در ارتباط با اعتبارات موضوع این آیین نامه.

۷ـ ارزیابی و معرفی دستگاه های اجرایی و نهادهای مردمی برتر در سال ۱۴۰۱.

ماده۱۴ـ رییس کارگروه، نتیجه بررسی های کارگروه در تأیید یا رد عملکرد دستگاه­های اجرایی نسبت به موضوع این آیین نامه را حداکثر ظرف شش ماه پس از ارایه گزارش عملکرد توسط دستگاه اجرایی به سازمان و دستگاه اجرایی ذی ربط و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می کند.

تبصره ـ گزارش رد و یا تأیید کارگروه با اعلام رسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان امور مالیاتی کشور مبنای عمل خواهد بود.

ماده۱۵ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش عملکرد دستگاه­های اجرایی را براساس نتایج حاصل در کارگروه، هر شش ماه یکبار به هیأت وزیران ارایه می نماید.

تبصره ـ سازمان موظف است در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ میزان تخصیص اعتبارات هزینه­ای دستگاه­های اجرایی ذیل بند (ز) تبصره (۹) قانون را مبنای افزایش و یا کاهش بودجه آنها قرار دهد.

ماده۱۶ـ در سال ۱۴۰۲ در جشنواره شهید رجایی و یا مراسمی با حضور رییس جمهور و یا معاون اول رییس جمهور از دستگاه­های اجرایی که بیشترین و مؤثرین مشارکت را در اجرای این آیین­نامه داشته­اند، تقدیر خواهد شد.

ماده۱۷ـ مسئولیت اجرای این آیین­نامه به عهده بالاترین مقام دستگاه های اجرایی است.

 

      برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
03136640167