بخشنامه 200/1400/70 مورخ 1400/10/21



محاسبه مالیاتی

بخشنامه 200/1400/70 مورخ 1400/10/21

پیرو بخشنامه شماره 210/99/33 مورخ 1399/04/10درخصوص ابلاغ دادنامه شماره 9909970905810344 مورخ 1399/02/30هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر « عدم تسری معافیت مالیاتی مقرر در ماده (13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی  جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372 به درآمد حقوق کارکنان واحدهای مستقر درمناطق آزاد تجاری – صنعتی » عبارت « و معافیت مالیات بردرآمد حقوق ناشی از فعالیت در مناطق آزاد تجاری با رعایت ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی» از قسمت اخیر پاراگراف دوم بخشنامه شماره 200/96/144مورخ 1396/10/19حذف و این قسمت به شرح ذیل اصلاح می گردد:

… لذا در صورت پرداخت وجوه موضوع تبصره های مذکور به هریک از اشخاص صدرالاشاره، به استثنای معافیت موضوع ماده (84) قانون مالیات های مستقیم، سایر بخشودگی ها ومعافیت های حقوق از جمله بخشودگی مالیاتی موضوع ماده 92 قانون مذکور و معافیت های مالیاتی موضوع ماده 91 قانون مالیات های مستقیم، موضوع ماده 56 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بند (ز) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه دراین خصوص نیز تسری می یابد.

—————————توضیحات در مورد بخشنامه صادره —————————-

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

ماده 13 – اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات های مستقیم معاف خواهند بود و پس از انقضا بیست سال تابع مقررات مالیاتی خواهند بود که با پیشنهاد هیات وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

قانون ماليات هاي مستقيم – ماده 84

 میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود.)

1.به موجب بند 16 ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات ­های مستقیم، مصوب 1394/04/31، این متن جایگزین متن قبلی ماده (84) قانون شد.

“ماده 84- تا میزان یکصد و پنجاه برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب 1370- ‌درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق‌بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات معاف می شود.”

ماده ۹۲- پنجاه درصد (۵۰% ) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بخشوده می شود .

به موجب ماده 91 قانون مالیات مستقیم، افرادی که شامل بندهای زیر می شوند از پرداخت مالیات معاف هستند.

در ادامه بند های مختلف این ماده را به تفصیل شرح خواهیم داد.

  1. 1. بند اول معافیت های قانون مالیات مستقیم

این بند در مورد هیئت های دولت های خارجی و اعضای گروه های سیاسی دولت های خارچی در ایران می باشد.  برطبق این بند:

– سران و اعضای  هیأت های سیاسی خارجی حاضر در ایران به نسبت حقوق دریافتی خود از دولت تابع شان، به شرط معامله متقابل با دولت ایران از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین همه این ها به شرط  داشتن مأموریت در ایران هست.

– رؤسا و اعضای هیأت های نمایندگی فوق العاده دولت های خارجی به نسبت درآمد شان از دولت تابع شان از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین داشتن مأموریت در ایران از دیگر شرط های این بند است.

– اعضای گروه های نمایندگی سازمان ملل متحد و مؤسسات تخصصی و زیر مجموعه آن ها که در ایران حضور دارند به نسبت درآمد شان از سازمان زیربط از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین این افراد نباید تابعیت ایرانی داشته باشند.

  1. 2. بند دوم معافیت های قانون مالیات مستقیم

بند دوم  معافیت های ماده 91 قانون مالیات مستقیم در مورد کنسول های خارجی در ایران می باشد.

به موجب این بند رؤسا و اعضای مأموریت های کنسولی خارجی در ایران که در حال مأموریت هستند، از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

همچنین کارمندان مؤسسات فرهنگی دولت های خارجی حاضر در ایران به نسبت درآمد شان از دولتی که تابع آن هستند، از پرداخت مالیات معاف هستند. این بند به شرط معامله متقابل با دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد.

ماده 56 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

صد درصد (100 %) حقوق و فوق ‌العاده شغل و سایر فوق‌ العاده‌ ها اعم از مستمر و غیرمستمر شاهد، جانبازان و آزادگان و رزمندگان با حداقل دوازده ماه حضور در جبهه از پرداخت مالیات معاف می ‌باشند

بند « ز » ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه – فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز پنجاه درصد (50 %) بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو ، حق پرستاری ، کاهش ساعت کاری وحالت اشتغال برخوردارند امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان شهید نمی شود.

برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
03136640167