بخشنامه 200/1400/57 مورخ 1400/08/22



تجزیه گزارشات مالی

بخشنامه 200/1400/57 مورخ 1400/08/22

به موجب قسمت اخیر بند (5) مصوبات هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 1400/07/24 موضوع نامه شماره 78581 مورخ 1400/07/25 رئیس دفتر محترم رئیس جمهور “موارد مقرر در قانون مالیات­های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی که آخرین مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی آنان از تاریخ 1400/04/01 تا 1400/06/31باشد و نیز احکام اجرای ماده (238) قانون مالیات­های مستقیم و ماده (29) قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت سه ماه تمدید می شود.”

حکم مذکور برای کلیه اشخاص حقیقی، موضوعیت داشته و براساس آن، مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی مقرر در قانون مالیات­های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، مهلت رسیدگی مجدد به پرونده مالیاتی در اجرای ماده 238 قانون مالیات­های مستقیم و نیز مهلت رفع اختلاف با اداره امور مالیاتی در راستای مقررات ماده 29 قانون مالیات بر ارزش افزوده که آخرین زمان مقرر برای انجام آن از تاریخ  1400/04/01 تا 1400/06/31 باشد، به مدت سه ماه از تاریخ انقضای مهلت اعتراض یا رفع اختلاف با اداره امور مالیاتی (حسب مورد) تمدید می شود.

—————————-توضیحات در مورد بخشنامه صادره ——————————————

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

هشتاد و نهمین جلسه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، معاون امور اقتصادی استاندار و فرمانده قرارگاه استانی مدیریت مقابله باکرونا، رییس دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداران، فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولین دستگاهها و ارگانهای استانی، معاون بهداشتی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه، مدیر روابط عمومی دانشگاه و برخی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات استانداری ایلام به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر کریمیان ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایلام ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های مجموعه اعضای ستاد استانی و شهرستانی کرونا وهمچنین همکاران کادر درمان و بهداشت در سطح استان اظهار داشت:

پیک پنجم کرونا در سطح کشور در حال عبور است و به جز استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، در سایر نقاط کشور روند آمار مبتلایان و بستری‌ها در حال فروکش کردن است.

در پیک پنجم کرونا، وضعیت تعداد و آمار مبتلایان و بستری‌ها بیشتر از بیک‌های قبلی بوده و سخت‌ترین فشار کاری بر روی دوش کادر بهداشت و درمان بوده است.

خوشبختانه روند کاهشی مرگ و میر ناشی از کرونا در سطح کشور و استان آغاز شده و در روزهای آتی آمار متوفیان نیز فروکش خواهد کرد.

در حال حاضر نیاز است که مردم شریف استان برای مقابله با کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر آن، پروتکل‌های بهداشتی را به بهترین نحو ممکن رعایت کنند.

در دنیا بیش از۲۲۸میلیون و ۴۰۰هزار ۲۱۳نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیش از ۴میلیون و ۶۹۲هزار و ۶۳۹نفر نیز در اقصی نقاط جهان جان خود را از دست داده‌اند و ۲۰۴میلیون و ۹۷۳هزار و ۹۴نفر نیز بهبود یافته‌اند.

ایران پس‌از کشورهای آمریکا، هند، برزیل، انگلستان، ترکیه، فیلیپین و روسیه در رده هشتم به‌لحاظ شیوع بیماری کرونا و پس از آمریکا، روسیه، برزیل، مکزیک و مالزی در رده ششم به لحاظ فوتی جدید در بین کشورهای جهان قرار گرفته‌است.

در کشورمان ایران از ابتدای شیوع بیماری کرونا تعداد ۵میلیون و ۳۹۶هزار و ۱۳نفر به این بیماری مبتلا شده و تعداد ۱۱۶هزار و ۴۳۶نفر نیز متاسفانه بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. همچنین تعداد ۴میلیون و ۷۰۸هزار و ۱۹۵نفر نیز بهبود یافته اند.

در استان ایلام از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا امروز، تعداد ۵۸۰۳۵نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و متاسفانه تعداد ۱۰۴۱نفر از هم استانی‌هایمان نیز جان خود را از دست داده اند. همچنین در حال حاضر تعداد ۲۲۰بیمار مبتلا به کرونا در سطح بیمارستان های استان بستری هستند و مراحل درمان و مراقبت های مربوطه به آنان در حال طی شدن است و تعداد ۵۶۵۸۷مورد نیز از بیماران مبتلا به کرونا در سطح استان بهبودی کامل یافته اند.

به لحاظ روند کلی کووید ۱۹ در استان مردادماه تعداد ۳۰۳۰۴مورد از افراد مشکوک به کرونا نمونه گیری شده که از این رقم تعداد ۸۸۴۵مورد مثبت اعلام شده و تعداد ۲۷۷۶نفر نیز در بیمارستانها بستری شده و متأسفانه تعداد ۹۴نفر از هم استانی‌هایمان به واسطه ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. همچنین از اول لغایت بیست و ششم شهریورماه نیز تعداد ۲۹۱۶۱مورد نمونه گیری انجام شده و تعداد ۶۷۰۵مورد مثبت کرونا و تعداد ۱۹۵۴نفر در بیمارستانهای استان بستری شده و ۱۲۹مورد فوتی در این مدت ذکر شده داشته‌ایم.

در مقایسه مورخه ۳۰مرداده ماه تا ۱۲ شهریورماه نسبت به مورخه ۱۳ لغایت ۱۹ شهریورماه؛ تعداد نمونه گیری ها ۳۶/۵درصد کاهش، تعداد مبتلایان ۳۰/۳درصد کاهش، تعداد بستری‌ها ۳۷/۷درصد کاهش و تعداد فوتی‌ها نیز ۰۴/ کاهش داشته است.

در رابطه با وضعیت دریافت، توزیع و واکسیناسیون کوید19 در سطح استان؛ تعداد واکسن دریافتی ۳۷۴۸۷۷دوز و كل واکسیناسیون انجام شده تعداد ۳۱۶۲۷۱ دوز است. واکسیناسیون نوبت اول انجام شده تعداد ۲۲۱۳۳۶دوز و واکسیناسیون نوبت دوم انجام شده ۹۴۹۳۵دوز است و درصد پوشش واکسیناسیون در استان جمعیت بالای ۱۸سال رقم ۵۳درصد بوده است.

در ادامه نیز دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه ضمن تقدیر از زحمات تمام دست‌اندرکاران ستادهای استانی و شهرستانی مدیریت مقابله با بیماری کرونا، واکسیناسیون افراد تحت پوشش در ۷ روز اخیر و تقدیر و تشکر از فرمانداران و مدیران شبکه های بهداشت و درمان سطح استان، تماس مجدد با افراد واکسینه نشده و ترغیب آنان به واکسیناسیون، انجام واکسیناسیون در مراکز تجمیعی واکسن در سطح استان و همکاری و تعامل سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها با دانشگاه علوم پزشکی، آمار واکسیناسیون مادران باردار در سطح استان، تعداد بستری روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، نرخ بروز استان- متوسط بستری روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، تعداد بستری روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، میزان درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی در سطح استان، ادامه روند واکسیناسیون عشایر کوچرو، واکسیناسیون افراد واجد شرایط توسط نیروهای جهادی و بسیج در قالب طرح شهید سلیمانی، اعزام تیم‌های سلامت به مناطق صعب العبور استان جهت واکسیناسیون و….. اشاره کرد.

در ادامه این جلسه نیز دکتر علیمرادی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه ضمن تقدیر از اعضای ستاد استانی و شهرستانی مقابله با بیماری کرونا، استفاده از فضای درمانی با سقف بلند یا چادر های بزرگ جهت پیشگیری از شیوع کرونا و در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به زائران اربعین حسینی به عنوان پیشنهاد اشاره کرد.

وی همچنین به استفاده از فضای سرپوشیده مقابل پایانه مرزی به همین منظور نیز اشاره کرد و خاطرنشان نمود که در حال حاضر با توجه به توافق انجام شده و مشخص بودن تعداد زائران اربعین حسینی، از نظر تردد و انتقال زائران اربعین تا حدودی مشکل نخواهیم داشت و با استقرار آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها در حد جمعیت زائران، می‌توان مسیر تردد آنان را پوشش داد.

در ادامه نیز الیاس فتاحی معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام با تشکر از کادر درمان، دانشگاه علوم پزشکی، اصناف و بازاریان و همه دستگاه‌ها و نهادهای درگیر در مدیریت کرونا بخاطر اقدامات خوبی که انجام شده، اظهار داشت: در پیک پنجم کرونا بخاطر ساده انگاری و عدم رعایت پروتکلها شاهد افزایش تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی ها بودیم که با توجه به اینکه شرایط سختی را پشت سرگذاشتیم، نباید عدم رعایت پروتکل ها ما را به شرایط قبل بازگرداند، بلکه باید با زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و اجرای دقیق پروتکل ها زمینه برچیده شدن این ویروس منحوس نیز فراهم آید.

وی با بیان اینکه انجام مقایسه تطبیقی سال قبل و سال جاری و اعلام نتایج برای مردم ضرورت دارد، بر اعلام هشدار با زبان آمار به مردم تاکید کرد.

الیاس فتاحی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تردد زمینی به سمت عراق نداریم، ولی در برگشت طبق برنامه ریزی بعمل آمده و اعلام دولت عراق، برگشت زوار از مرز مهران انجام می شود، بر برنامه ریزی و فراهم آوردن کلیه امکانات زیرساختی و بهداشتی مورد نیاز از قبیل تست پی سی ار ، محل قرنطینه موقت، انتقال افراد به شهرهای محل سکونت خود و .. در پایانه مرزی مهران و قبل از ورود به کشور تاکید کرد.

وی با تاکید بر تشکیل کمیته ای برای رصد وضعیت زائران، خواستار، تمهیدات لازم در این زمینه شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار با اشاره به فصل برداشت محصولات کشاورزی و انجام کارهای جمعی خواستار رعایت پروتکل ها، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در تجمعات و نیز اطلاع رسانی از طریق جهاد کشاورزی، صدا و سیما و رسانه ها در این خصوص شد.

وی با تقدیر از انجام واکسیناسیون در برخی. شهرستانها، از فرمانداران و بخشداران خواست با کار بیشتر واطلاع رسانی به موقع نسبت به افزایش میزان واکسیناسیون جامعه هدف، مادران باردار و واکسیناسیون عمومی اقدام، و از همه ظرفیت های برای توسعه آن بهره گیرند.

فتاحی در پایان خواستار تشکیل پایگاه‌های امداد رسانی در مهران با شرح وظایف مشخص و همکاری همه دستگاهها، توسعه همکاریها در قالب طرح شهید سلیمانی، رعایت دستورالعملها و اجرای پروتکل ها در فرودگاه ایلام، رفع مشکل بهداشتی و رعایت پروتکل ها در نانوایی ها و پیگیری وضعیت شهرستان ایوان تا بهبود شرایط شد.

ماده 238 قانون ماليات مستقيم

در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ می‌شود، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد می‌تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل تام‌الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید. مسئول مربوط مؤظف است پس از ثبت درخواست مؤدی در دفتر مربوط و ظرف مهلتی که بیش از سی روز از تاریخ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست، آن را رد و مراتب را ظهر برگ تشخیص درج و امضاء نماید و درصورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را مؤثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مؤدی قرار گیرد، مراتب ظهر تشخیص منعکس و به امضای مسئول مربوط و مؤدی خواهد رسید و هرگاه دلایل و اسناد ومدارک ابرازی مؤدی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد مؤثر تشخیص ندهد باید مراتب را مستدلاً در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده امر را برای رسیدگی به هیأت حل اختلاف ارجاع نماید.

*** به موجب ماده (۱۰۱) قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب ۲۷ بهمن ماه ۱۳۸۰، این ماده اصلاح و تبصره‌های (۱) و (۲) ذیل متن قبلی آن حذف شده است.

** ‌قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم … (مصوب ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی) (تاریخ اجرا از اول سال ۱۳۷۱) ماده ۵۶- تبصره ذیل ماده ۲۳۸ به تبصره ۱ تبدیل و متن زیر به عنوان تبصره ۲ به ماده مذکور الحاق می‌گردد:

‌تبصره ۲- اجازه داده می‌شود که کلیه پرونده‌های قابل طرح در مرحله بدوی هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی ظرف یک سال از تاریخ تصویب این‌ اصلاحیه توسط ممیزین کل مالیاتی ذی‌ربط رسیدگی و حل و فصل گردد.

‌مؤدیانی که به شرح مقررات این تبصره با ممیزکل مالیاتی توافق ننماید، اختلاف مالیاتی آنها به ترتیب مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ حل و فصل خواهد شد.

‌دستورالعمل اجرایی این تبصره راجع به نحوه دعوت از مؤدیان و ترتیب حل و فصل اختلافات مالیاتی ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این اصلاحیه ‌توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

* قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب سوم اسفند ماه یک هزار و سیصد و ‌شصت و شش مجلس شورای اسلامی (تاریخ اجرا از اول سال ۱۳۶۸) ماده ۲۳۸- در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ می‌شود، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد می‌تواند ظرف سی روز از ‌تاریخ ابلاغ برای رفع اختلاف خود با ممیز یا سرممیز شخصاً یا به وسیله وکیل تام‌الاختیار خود به ممیزکل مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتباً‌ تقاضای رسیدگی مجدد نماید. ممیزکل مؤظف است پس از ثبت درخواست مؤدی در دفتر ممیز کلی و ظرف مهلتی که بیش از سی روز از تاریخ ‌مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست، آنرا رد و مراتب ‌را ظهر برگ تشخیص درج و امضاء نماید و در صورتی که دلایل اسناد و مدارک ابرازی را مؤثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مؤدی‌ قرار گیرد، مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضاء ممیزکل و مؤدی خواهد رسید و هرگاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مؤدی را برای رد برگ‌ تشخیص یا تعدیل درآمد مؤثر تشخیص ندهد باید مراتب را مستدلاً در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده امر را برای رسیدگی به هیأت حل اختلاف‌ ارجاع نماید.

‌تبصره- ممیزکل مالیاتی مکلف است در پایان هر ماه آمار مؤدیان مالیاتی را که در اجرای این ماده به وی مراجعه نموده‌اند به دادستانی انتظامی ‌مالیاتی ارسال نماید و در مواردی که مراجعه مؤدی به شرح این ماده منتهی به توافق یا رد برگ تشخیص گردیده رونوشت برگ تشخیص متضمن نظریه ‌خود را نیز به ضمیمه آمار مذکور ارسال دارد.

ماده 29 قانون مالیات بر ارزش افزوده

در مواردی که اوراق مطالبه مالیات یا برگه استرداد مالیات اضافه پرداختی به مؤدی ابلاغ می شود، در صورتی که مؤدی معترض باشد، می تواند ظرف بیست روز پس از ابلاغ اوراق یاد شده اعتراض کتبی خود را به اداره امور مالیاتی مربوط برای رفع اختلاف تسلیم نماید و در صورت رفع اختلاف با مسؤول ذی ربط، پرونده مختومه می گردد. چنانچه مؤدی در مهلت مذکور کتباً اعتراض ننماید، مبالغ مندرج در اوراق مطالبه مالیات و یا برگه استرداد مالیات اضافه پرداختی به استثناءمواردی که اوراق موضوع این ماده ابلاغ قانونی شده باشد، حسب مورد قطعی محسوب می گردد.

در صورتی که مؤدی ظرف مهلت مقرر در این ماده اعتراض خود را کتباً به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نماید، ولی رفع اختلاف نشده باشد و همچنین در مواردی که اوراق مذکور ابلاغ قانونی شده باشد، پرونده امر ظرف بیست روز از تاریخ دریافت اعتراض یا تاریخ انقضاءمهلت اعتراض در موارد ابلاغ قانونی جهت رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع قانون مالیات های مستقیم احاله می شود.

برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012