بخشنامه ۲۱۰/۹۹/۲۵در تاریخ۱۳۹۹/۰۲/۳۱



ارائه گزارش

بخشنامه ۲۱۰/۹۹/۲۵در تاریخ۱۳۹۹/۰۲/۳۱

مقررات صورتحساب هایی که در سامانه ثامن ثبت می شوند اعلام شد.

پیرو بخشنامه شماره 230/97/165 مورخ 1397/12/13 و نظر به سوالات و ابهامات مطروحه درخصوص مودیانی که حسب مقررات ماده 8 آییننامه  اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی 1394/4/31 نسبت به صدور یا تایید صورتحساب در سامانه ثبت برخط معاملات (ثامن) اقدام نموده اند، مقرر می دارد:

  1. اطلاعات فهرست معاملات مودیانی که پس از صدور صورتحساب نوع سوم، به صورت سیستمی و عینا به سامانه ارسال فهرست معاملات موضوع تبصره 3 ماده 169 قانون یاد شده انتقال می یابد و صورتحساب صادره دارای کد رهگیری سازمان امور مالیاتی کشور می باشد، مشمول جرائم مقرر موضوع ماده اخیر الذکر درخصوص عدم صدور صورتحساب (فارغ از تایید یا عدم تایید توسط خریدار و یا تایید خارج از مهلت مقرر) و عدم ارسال فهرست فروش، از فروشنده نمی شود.

در صورت تایید خریدار در موعد مقرر (یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل)، اطلاعات مربوط به فهرست خرید عینا به سامانه فهرست معاملات موضوع تبصره مذکور انتقال می یابد، بنابر این مطالبه جریمه عدم ارسال فهرست خرید از خریدار نیز موضوعیت نخواهد داشت.

  1. در صورتی که مودیان مارالذکر و خریداران مرتبط در سال های 1397 و 1398 علاوه بر صدور صورتحساب و حسب مورد تاییدآن در سامانه ثبت بر خط معاملات  (ثامن)، نسبت به ارسال فهرست فروش یا خرید بطور جداگانه در سامانه فهرست معاملات فصلی اقدام نموده اند واین امر موجب درج تکراری اطلاعات معاملات مزبور شده است، دفتر مرتبط با موضوع معاونت فناوری های مالیاتی با درخواست مودی مذکور که به اداره امور مالیاتی ذیربط نیز تسلیم شده است، سازو کاری اتخاذ نماید تا امکان اصلاح موارد تکراری توسط اداره امور مالیاتی ذیربط و یا دفتر مزبور به صورت سیستمی فراهم شود.

حذف موارد تکراری از سامانه های مالیاتی، مشمول جریمه موضوع ماده 169 قانون یاد شده نمی شود.

 درخصوص پرونده هاییی که مورد رسیدگی واقع شده اند، اصلاح مورد نظر صرفا به تایید اداره امور مالیاتی ذیربط برای مودیانی که اقدام به صدور صورتحساب نوع سوم نموده اند، امکان پذیر می باشد.

——————————————–توضیحات در مورد بخشنامه صادره ——————————————

مرکز مالی اقتصادی همت تراز ارائه دهنده جدیدترین بخشنامه های مالی و مالیاتی می باشد، با مابروز باشید. برای ارتباط با ما کافی  است اینجا کلیک کنید.

چرا سامانه ثامن راه اندازی شد؟

با توجه به افزایش قاچاق محصولات نفتی و پتروشیمی از کشور که باعث شده ضررهای بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد شود.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری سازمان گمرک ایران و سازمان امور مالیاتی و همچنین سازمان بورس اوراق بهادار با بررسی ها و همچنین اطلاعات به دست آمده از تمامی سازمان ها و ارگانها سامانه یکپارچه ‎ای را طراحی و راه اندازی نمودند که هم بتوان از قاچاق محصولات پتروشیمی و نفتی جلوگیری نمایند.

همچنین تمامی اطلاعات را به صورت جامع در یک جا جمع آوری نمایند به همین دلیل سامانه ثامن را راه اندازی و طراحی کردند.

هدف اصلی سامانه ثامن و اثرات مثبت راه اندازی آن

۱- مهمترین هدف راه اندازی سامانه ثامن جلوگیری از قاچاق محصولات نفتی و پتروشیمی است.

به کمک این سامانه می‌توان یک سیستم نظارتی قوی برای محصولات نفتی و پتروشیمی ایجاد کرد و همچنین محصولات از تولید تا محصول نهایی قابل پیگیری در هر مرحله باشد.

مزیت دیگر این سامانه که برای سازمان امور مالیاتی هم خیلی مهم و پر کاربرد است بحث فرار مالیاتی و قوانین مالیات بر ارزش افزوده است، به طور مثال سازمان امور مالیاتی با گزارش هایی که از سامانه دریافت می‌کند می‌تواند مطمئن شود که محصولات تولید شده‌ که در زنجیره تولید با استفاده از مواد نفتی و پتروشیمی به محصول جدید تبدیل شده اند به ارزش افزوده بالاتر تبدیل شده است و فرار مالیاتی انجام نمی‌شود.

۲- استفاده سازمان امور مالیاتی از سامانه ثامن

یکی از مزایای این سامانه کمک به سازمان امور مالیاتی است؛ زیرا هنگامی که محصولات با ارزش افزوده بالاتر به فروش می‌روند باعث کمک به بحث مالیات بر ارزش افزوده و شفافیت در این حوزه می‌شود.

همچنین سازمان امور مالیاتی مطمئن می‌شود که مالیات فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی که به فروش رفته و در زنجیره تولید به مواد با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شده است، دریافت شده و فرار مالیاتی وجود ندارد.

۳- کاهش قاچاق و فاکتور فروشی

مهمترین اثری که این سامانه دارد کاهش قاچاق و فاکتور فروشی است، زیرا تمامی مراحل در حال کنترل و بررسی است و برای اینکه به مراحل بعدی در سامانه دسترسی پیدا کنیم نیازمند تایید و ثبت توسط سازمان و ارگانهای مربوطه در هر مرحله می باشیم.

۴- قابلیت رهگیری و نظارت

تمامی مراحل از تولید مواد اولیه در پتروشیمی و حمل و صادرات آن به شرکت خریداری شده مواد اولیه و همچنین تولید محصول جدید با استفاده از همین مواد در سامانه ثامن رهگیری و نظارت می‌گردد.

۵- صرفه جویی در وقت و هزینه

هر ساله سازمان امورمالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی هم وقت و هم هزینه بسیار زیادی را صرف این موضوع می‌نماید که با وجود این سامانه چنین مسائلی کمتر پیش خواهد آمد.

آدرس سامانه ثامن چیست؟

نشانی www.oil169.ir درگاه ورود به سامانه ثامن است که از همان کدکاربری و رمز عبور سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی یعنی www.tax.gov.ir می توان به سامانه ثامن وارد شد.

ارتباط سازمان بورس و سامانه ثامن

با توجه به اینکه بخش عمده ای از محصولات نفتی و پتروشمی در بورس کالا معامله می‌شود می‌توان گفت که سازمان بورس نقش خیلی مهم و کلیدی در این سامانه ایفا می‌کند که به عبارتی می‌توان گفت سازمان بورس تغذیه کننده اصلی اطلاعات در این سامانه است.

نحوه نظارت معاملات نفتی در سامانه ثامن

برای خرید از بورس کالا نیازمند کد معاملاتی است و برای دریافت این کد باید تمامی مدارک و مستندات به سازمان بورس ارائه گردد که پس از بررسی سازمان بورس در صورت صلاحیت این کد به خریدار اختصاص داده می‌شود. حال وقتی محموله‌ای از سازمان بورس خریداری می‌گردد این کالا به نام کد معاملاتی که در بورس مشخص شده است ثبت می‌گردد.

فرایند نظارت به گونه‌ای است مستندات ارائه شده باید با اطلاعات و مدارک در سامانه ثامن همخوانی داشته باشند و اگر در هر یک از مراحل مغایرتی با خریدار وجود داشته باشد سامانه ثامن از ادامه مراحل جلوگیری می‌نماید. در خصوص معاملات بین المللی فرآیند نظارت از طریق نظارت مستقیم گمرک صورت می‌گیرد.

همچنین برای محصولات که برای مقاصد صادراتی انجام می‌شود فقط به خریدارانی که کد معاملاتی دارند عرضه می‌شود که برای مقاصد صادراتی، صادرات انجام می‎دهند. از این رو با توجه به اینکه محموله‌های نفتی و فرآورده‌های پالایشگاهی از مبادی گمرکی کشور انجام می‌شود، فرآیند نظارتی از طریق نظارت مستقیم گمرک صورت می‌گیرد. ثبت صادرات و واردات در معاملات فصلی به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

برای دانلود بخشنامه اینجا کلیک کنید.

پاسخگوی سوالات شما
جهت پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی خود می توانید از خدمات رایگان مرکز مالی اقتصادی همت تراز از قبیل مشاوره مالیاتی در زمینه تراکنش های بانکی، مشاوره مالیاتی املاک و خانه های خالی، مشاوره مالیاتی در راستای ماده 181 و پلیس مالیاتی، مشاوره مالیاتی اصناف، مشاوره مالیات فهرست معاملات فصلی، مشاوره مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنید. کافیست با مشاوران مرکز مالی اقتصادی همت تراز از طریق فرم زیر در ارتباط باشید. کارشناسان همت تراز در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهند بود.
=
خدمات مشاوره Consulting services
مجوزها authorizition
09140405012